در فرایند بی پیشینه گی تیره گی روابط بین کابل و اسلام آباد، هرازگاهی صداهایی از کاخ سفید مبنی بر حمایتش از روند گفت و گوهای صلح افغانستان با مخالفان، با پیش گامی پاکستان و از سرگیری این پروسه، به گوش های رسانه ها طنین می اندازد. جان کربی سخن گوی وزارت خارجه ی آمریکا، […]

در فرایند بی پیشینه گی تیره گی روابط بین کابل و اسلام آباد، هرازگاهی صداهایی از کاخ سفید مبنی بر حمایتش از روند گفت و گوهای صلح افغانستان با مخالفان، با پیش گامی پاکستان و از سرگیری این پروسه، به گوش های رسانه ها طنین می اندازد.

جان کربی سخن گوی وزارت خارجه ی آمریکا، در جریان دوهفته ی گذشته، برای چندمین بار است که تاکید بر حمایتش از گفت و گوهای صلح می کند. باور آگاهان در کشور اما، بر عدم راست رویی آمریکا در بحث صلح و جنگ افغانستان اند و می گویند؛ آمریکا اگر صادق است تنها به حرف اکتفا نکرده و برای وادار کردن پاکستان و آوردن طالبان به میز مذاکره، گام های قاطع بردارد.

این در حالی ست که، مواضع و موقف های تازه ی دولت افغانستان در برابر پاکستان، اعتراضاتی را در نظام پاکستان، به این بهانه که سربازهای مرزبانش در اثر پرتاب راکت هایی از خاک افغانستان کشته و زخمی شده اند، جاری ساخته است. محمد اشرف غنی رییس جمهوری با آن که در آغازهای روی کار آمدن دولتش تلاش های بی سابقه یی برای گرم سازی روابط با پاکستان بود، این کشور را متهم به پایگاه هراس افگنان و فرستادن پیام جنگ به افغانستان کرد.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز، روند صلح به کمک پاکستان را در ده ماه از عمر حکومت وحدت ملی بی برایند خواند و تاکید بر عدم صداقت پاکستان در این خصوص کرد.

در همین حال، برخی از سران ، بیش تر از مردم و آگاهان، و نهادهای مدنی در کشور، با جدیت و راه اندازی راه پیمایی ها، از رییسان دولت وحدت ملی می خواهند با قطع روابط دپلماتیک و تحریم کالاهای پاکستان، بر این کشور آغاز به وارد کردن فشار شود.

واکاوی این بحث با دکتور شکریه سیرت ولی زاده معاون حزب کار و توسعه، فهیم کوهدامنی آگاه سیاسی، سخی محمدی آگاه بین الملل و سید نادرشاه بحر نماینده ی مردم در مجلس نمایندگان.