امروز زادروز یک ساله گی کودک وحدت ملی ست و تا سران و رهبران این حکومت به جشن گیری از یک ساله گی شان بپردازند، هدیه ی بزرگ و گرانی از طالبان دریافتند و با تصرف یکی از شهرهای بزرگ کشور، طعم غذای یک ساله گی حکومت را تلخ و زهرآگین کردند. ولایت کندز به […]

امروز زادروز یک ساله گی کودک وحدت ملی ست و تا سران و رهبران این حکومت به جشن گیری از یک ساله گی شان بپردازند، هدیه ی بزرگ و گرانی از طالبان دریافتند و با تصرف یکی از شهرهای بزرگ کشور، طعم غذای یک ساله گی حکومت را تلخ و زهرآگین کردند.

ولایت کندز به عنوان دروازه ی شمال و نقطه ی مهم استراتژیک، برای نخستین بار پس از چهارده سال به دست طالبان سقوط می کند و نبرد شدید و بین مخالفان مسلح دولت و نیروهای امنیتی، در چندین ولسوالی ولایت های بغلان، تخار و بدخشان جریان دارد.

نورالحق علومی وزیر داخله و معصوم استانکزی سرپرست وزارت دفاع، ساعت پیش در یک کنفرانس خبری جنگ در شمال و سقوط کندز را ناشی از دخالت بدخواهان بیرونی پنداشته و به مردم اطمینان دادند که نیروهای کمکی از ولایات کابل، بلخ و تخار عازم کندز شده اند و به زودی کندز را از تصرف طالبان در خواهند آورد.

با توجه به پهلوهای جنگ شدید در شمال اما، نگرانی ها بیشتر از آن به نظر می رسند، که مقامات حکومتی در برابرش موقف گرفته و خبر می دهند.

در همین حال، جان مکین یکی از سناتوران برجسته ی آمریکا، به تازه گی ابراز نظر کرده است، که گسترش نا امنی در شمال و به ویژه سقوط ولایت کندز، پیامد نبود نیروهای آمریکایی در این کشور است. همچنان، نیروهای هوایی ناتو برای آزادسازی کندز دست به کار شدند.

واکاوی این بحث با غلام محمد محمدی؛ نویسنده و پژوهشگر، ژنرال زلمی وردک؛ آگاه نظامی و دکتور فضل من الله ممتاز؛ آگاه سیاسی.