در فرایند بی باوری دولت و مردم افغانستان به یک رویی پاکستان و بی برایندی روند گفت وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه های مخالف کشور با پا در میانی پاکستان، پاکستان در پی انحراف افکار بین المللی به ویژه امریکا، تلاش می کند خودش را راست رو بنمایاند. نواز شریف نخست وزیر پاکستان […]

در فرایند بی باوری دولت و مردم افغانستان به یک رویی پاکستان و بی برایندی روند گفت وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه های مخالف کشور با پا در میانی پاکستان، پاکستان در پی انحراف افکار بین المللی به ویژه امریکا، تلاش می کند خودش را راست رو بنمایاند.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان در دیدارش با بارک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده ی آمریکا، برای چندمین بار سخن از آماده گی همکاری های کشورش برای حاضر کردن طالبان پای میز گفت و گوها زد. چیزی تازه در سخنان آقای شریف اما، این است که دولتش همزمان نمی تواند هم با طالبان بجنگد و هم آن ها را پای میز مذاکره بنشاند.

این در حالی ست که، واکنش های دولت افغانستان در پیوند به گفته های نخست وزیر پاکستان منفی ست و نمایانگر بستن چشم انتظار از این کشور. ریاست جمهوری کشور می گوید، دروازه ی صلح به روی آن هایی که صلح می خواهند باز است، ولی در برابر آن هایی که مردم افغانستان را می کشند، موضع ما نیرومندانه و نظامی ست.

سخنگویان ارگ و سپیدار همچنان می گویند، پاکستان اگر صادق است با هراس افگنان خاک خودش کنار بیاید، پناه گاه های شان را در خاکش از بین ببرد و دست از حمایت شان بکشد. دولت افغانستان دیگر نیازمند این کشور برای ایفای نقش در روند گفت و گوها نیست.

واکاوی این بحث با ادریس عمرزا معاون موسسه ی صلح و دموکراسی، رفیع الله گل افغان سناتور پیشین و علی اکبر جمشیدی آگاه سیاسی.