خطر نفوذ داعش در حاشیه ی بحث های داغ نا امنی های کشور، نگرانی فربه تر از همه به نظر می رسد. به گزارش یکی از بخش های نظارتی سازمان ملل بر فعالیت های هراس افگنانه، گروه افراطی داعش در ۲۵ ولایت افغانستان به گونه ی روز افزون فعالیت و جذب نیرو دارد. در روشنایی […]

خطر نفوذ داعش در حاشیه ی بحث های داغ نا امنی های کشور، نگرانی فربه تر از همه به نظر می رسد. به گزارش یکی از بخش های نظارتی سازمان ملل بر فعالیت های هراس افگنانه، گروه افراطی داعش در ۲۵ ولایت افغانستان به گونه ی روز افزون فعالیت و جذب نیرو دارد. در روشنایی تازه ترین نشانه ها، این گروه در ولایت های جنوب و جنوب غربی در حال جنگ با طالبان است و در شرق افغانستان به ویژه ولایت ننگرهار به طور علنی در جنگ با دولت. نبرد شدید امروز گروه دهشت زای داعش در اچین ننگرهار و چند رویداد دیگر، نمونه های بارز گسترده گی آن در کشور اند.

در همین حال، رهبران دولت وحدت ملی؛ یکی، در میز خطابه ی هفتادمین نشست عمومی سازمان ملل به تعهدهایش رنگ و بوی تازه گی می بخشد و دیگری، در دیدارهای کوتاه عیدی با قشرهای گونه گون، تمدید تعهد می کند.

بزرگترین چالش مردم امنیت است که بررسی اجمالی و کلی رویدادهای امنیتی یک سال گذشته؛ تصویر خوبی از سیاست ها و رویکردهای امنیتی کشور به نمایش نمی گذارد. انتقال سریع و پرسش برانگیز جنگ از جنوب به شمال و نا امن شدن ولایت های نسبتا امن، تغییر رویکرد مخالفان مسلح دولت از جنگ های چریکی به جنگ های جبهه یی، تاسیس پایگاه های جدید نظامی در مناطق استراتژیک، ظهور قدرتمند گروه داعش و به بن بست رسیدن روند صلح، نشانه های نگران کننده یی است که ناکامی و بی سر و سامانی سیاسی و امنیتی را در کشور به نمایش می گذارد.

واکاوی این بحث با بشیر بیژن؛ آگاه سیاسی و ذولفقار امید؛ رییس حزب کار و توسعه.