نیویورک امریکا این روزها میزبان هفتادمین نشست سالانه ی مجمع عمومی سازمان ملل است، که عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی، در این اجلاس از افغانستان نماینده گی می کند. در همایش هایی که در محورهای گونه گون طی چند روز نخست این گردهمایی شکل گرفت، افغانستان از داغ ترین سوژه های بحث سران […]

نیویورک امریکا این روزها میزبان هفتادمین نشست سالانه ی مجمع عمومی سازمان ملل است، که عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی، در این اجلاس از افغانستان نماینده گی می کند. در همایش هایی که در محورهای گونه گون طی چند روز نخست این گردهمایی شکل گرفت، افغانستان از داغ ترین سوژه های بحث سران دولت های عضو سازمان ملل بوده است.

رییس اجرایی حکومت نشستی که برای تصویب دستور کار «اهداف توسعه ی هزاره» گرد آمده بود، از کامیابی ها و ناکامی های دولت افغانستان ظرف پانزده سال گذشته پرده برداشت. آقای عبدالله گفت، با آن که افغانستان نیم دهه با تآخیر به دستور کار توسعه ی هزاره پیوست، دست آوردهایی نیز در بخش های گونه گون داشته است. با این همه اما، چالش های بزرگ ناشی از نا امنی و نا داری هنوز دامن گیر افغانستان است.

در نشست سه جانبه ی آمریکا، چین و افغانستان که وزرای خارجه ی ایران پاکستان و چند کشور کمک کننده ی دیگر نیز حضور داشتند، آمریکا و چین تاکید به توجه جامعه ی جهانی نسبت به افغانستان کردند و از کشورهای جهان خواستند، افغانستان را تنها نگذارند.

اهمیت این نشست برای افغانستان چیست؟