بهداشت و صحت انسان ها، از هر دوربینی، در هر اجتماعی و هر زمانی، در صدر اولویت های زیستی قرار دارد صحت عامه، میانه یی از زنده گی تا مرگ است. این پدیده اما، در کشور ما دست کم در یک دهه و نیم پسین، نه تنها مورد توجه نبوده، بلکه طرف فساد و سوی […]

بهداشت و صحت انسان ها، از هر دوربینی، در هر اجتماعی و هر زمانی، در صدر اولویت های زیستی قرار دارد صحت عامه، میانه یی از زنده گی تا مرگ است. این پدیده اما، در کشور ما دست کم در یک دهه و نیم پسین، نه تنها مورد توجه نبوده، بلکه طرف فساد و سوی استفاده نیز بوده است. وزارت صحت عامه ی کشور، به تازه گی اعلام کرده است که در بررسی شش ماهه اش، آسیب شناسی هایی در این خصوص کرده و راهکارها و میکانیزم های لازم را نیز سنجیده است.

داکتر فیروز الدین فیروز؛ وزیر صحت عامه کشور که از کارکرد شش ماهه اش به رسانه ها گزارش می داد گفت، برجسته ترین چالش در بخش صحت وارد شدن داروهای بی کیفت و تاریخ تیر شده، قاچاق دارو و غیر معیاری بودن زیرساخت های صحت عامه در کشور اند؛ که بیش تر شان از حکومت پیشن به میراث مانده اند. وزیر صحت عامه گفت، ۸۰۰ شرکت داروسازی از ۱۰۰۰ شرکت به دلیل خلاهایی از نشانی بی کیفیتی دارو داشتند مسدود شدند، و فروشنده ی ۴ هزار داروخانه از ۱۴هزار، در سراسر کشور داروسازند و بقیه غیر حرفه یی.

مسوولان وزارت صحت عامه کشور ادعا می کنند، تلاش های شبانه روزی و پی گیر برای حل این چالش ها و بهسازی آن، طی این مدت کرده اند و با استراتژی راهبردی تازه شان، در زمان پیش رو، به سازش لازم بخش صحت خواهند پرداخت.

واکاوی این بحث با آقایان عبدالحفیظ قریشی رییس عمومی دارو سازی، محمد شریفی بلخابی عضو مجلس نمایندگان و داکتر ذبیح الله محزون.