به اساس اعلامیه ریاست جمهوری، در سفر راحیل شریف فرمانده عمومی ارتش پاکستان به افغانستان، در مورد مسایل امنیتی، مبارزۀ مشترک بر ضد دهشت افگنی، آغاز روند صلح افغانستان و تبادلۀ معلومات میان کابل و اسلام آباد با رییس جمهور اشرف غنی، صحبت شده. در گفت و گوها، توافق شده تا روند گفت و گوها […]

به اساس اعلامیه ریاست جمهوری، در سفر راحیل شریف فرمانده عمومی ارتش پاکستان به افغانستان، در مورد مسایل امنیتی، مبارزۀ مشترک بر ضد دهشت افگنی، آغاز روند صلح افغانستان و تبادلۀ معلومات میان کابل و اسلام آباد با رییس جمهور اشرف غنی، صحبت شده.

در گفت و گوها، توافق شده تا روند گفت و گوها صلح با آن گروه های طالبان که آماده مذاکره و آشتی هستند، ادامه یابد و با گروه‌هایی که به خشونت و ارتکاب اعمال دهشت افگنی ادامه می‌دهند، از طریق چارچوبی برخورد صورت گیرد که دو طرف روی آن توافق کنند.

در این دیدار، برای بهبود روابط و اعتمادسازی بیشتر تاکید صورت گرفته تا نشست های دوجانبه امنیتی با تهدید های مشترک و هماهنگی بیشتر افزایش یابد، و توافق شده تا نخستین نشست چهارجانبه میان افغانستان٬‌ پاکستان٬‌ ایالات متحده امریکا و چین برای تدوین یک نقشه راه جامع با قید مسوولیت‌های مشخص اعضای نشست برای دست یافتن به صلح در ماه جنوری سال ۲۰۱۶ دایر گردد و برای جلوگیری از فعالیت آزادانه ی دهشت افگنان، هر دو کشور اجازه ندهند که از قلمرو شان برای طرح و تطبیق اعمال دهشت افگنی و خشونت استفاده شود.

روند گفت گوهای صلح پس از یک دور گفت و گوهای مستقیم نمایندگان افغانسان و طالبان با افشای مرگ ملا عمر که دو سال مخفی نگهداشته شده بود، بی نتیجه قطع شد.

دولت افغانستان پاکستان را به مداخله در افغانستان و حمیات طالبان متهم می کند.

بشیر عظیمی این موضوع را در برنامه سرنوشت با آقایان حفیظه الله بارکزی، رییس شورای ژورنالیستان افغانستان، عبدالمعین معین، کارشناس سیاسی و اسماعلیل روشنگر، استاد دانشگاه به بحث و واکاوی گرفته است.

https://www.youtube.com/watch?v=LfOxSy81G8E