در ادامه و گسترش نا امنی استان های شمالی کشور و حضور و فعالیت داعش در افغانستان، کنش و واکنش هایی بین امریکا جمع متحدانش و کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه، رخ داد؛ که یکی از سوژه های داغ بحث های چندهفته ی پسین، نگرانی از احتمال جاگزین شدن افغانستان به میدان جنگ بین […]

در ادامه و گسترش نا امنی استان های شمالی کشور و حضور و فعالیت داعش در افغانستان، کنش و واکنش هایی بین امریکا جمع متحدانش و کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه، رخ داد؛ که یکی از سوژه های داغ بحث های چندهفته ی پسین، نگرانی از احتمال جاگزین شدن افغانستان به میدان جنگ بین قدرت های جهانی ست.

پس از سقوط کندز و ادامه ی جنگ در شمال، روسیه و کشورهای آسیای میانه از وضعیت بیمناک شدند و هوای کمک نظامی و حتا حملات هوایی بر سرشان زد. که بی درنگ، امریکا و به دنبالش آلمان و بریتانیا، پرونده ی حضور نظامی شان در افغانستان را بازنگریستند و اعلام تمدید آن را کردند.

پس از سقوط شهرستان درقد تخار که هم مرز با تاجیکستان است، برای چندمین بار روسیه از حضور طالبان و گروه دولت اسلامی عراق و شام در مرزهای شمال کشور نگرانی نشان داده است. الکساندر بورتنیکوف رییس استخبارات روسیه گفته است، تمرکز طالبان در مرزهای شمالی افغانستان و بیعت شان با داعش آسیای میانه را به وضاحت تهدید می کند.

این در حالی ست که، واکنش دولت افغانستان تا هنوز مشخص و روشن نیست؛ دولت ادامه ی حضور سربازان امریکایی را استقبال و نماینده گان بی فایده اش می خوانند.

واکاوی این بحق با شریفی بلخابی، سید نادرشاه بحر اعضای مجلس نمایندگان و عبدالمعین معین آگاه سیاسی.