کشور چین در امر بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان همکاری می کند.پس ازحملات اخیر تروریستی در کابل و شماری از ولایت های کشور روابط میان افغانستان و پاکستان تا حدی به تیره گی گراییده است.رهبران حکومت افغانستان بر تعهدات مقام های پاکستانی در پروسه صلح انتقاد کرده و از آنها خواسته اند که موقف […]

کشور چین در امر بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان همکاری می کند.پس ازحملات اخیر تروریستی در کابل و شماری از ولایت های کشور روابط میان افغانستان و پاکستان تا حدی به تیره گی گراییده است.رهبران حکومت افغانستان بر تعهدات مقام های پاکستانی در پروسه صلح انتقاد کرده و از آنها خواسته اند که موقف شانرا دربرابر تروریستان روشن سازند.

با این حال، دنک ژیجون سفیر چین در کابل خواهان همکاری صادقانه پاکستان در پروسه ی صلح افغانستان شده است.آقای ژیجون در دیداری با محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی در کابل تاکید کرده است که کشورش از برنامه های صلح افغانستان حمایت می کند. سفیر چین در کابل همچنان گفته است که کشورش آماده کمک با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است.سفیر چین در افغانستان روابط نیک میان افغانستان و پاکستان را برای کشور های منطقه مهم عنوان کرده و گفته است که آنان تلاش دارند تا روابط کابل و اسلام آباد دوباره به حالت عادی برگردد.

آقای ژیجوان افزوده است: “ما امیدوار هستیم که روابط میان افغانستان و پاکستان که هر دو همسایه های نزدیک هستند گسترش پیدا کند.آنها باید با قوت روابط شان را نگهدارند و همکاری های شان بیشتر باشد. ما امیدواریم که تلاش های مشترک ما روابط میان دو کشور را گسترش داده و این کار دل چسپی مردم و منافع افغانستان و پاکستان را بالا ببرد”.

در همین حال شماری از اگاهان سیاسی بر این باور اند که چین از متحدان اقتصادی و توسعه ای پاکستان است و این کشور می تواند نقش برجسته ای در امر بهبود روابط بین افغانستان و پاکستان داشته باشد.به باور اگاهان سیاسی، مذاکرات قبلی با طالبان از جانب چین برگزارشده بود و این کشور می تواند تاثیر جدی بر بهبود روابط دو کشور داشته باشد.جاوید کوهستانی آگاه سیاسی می گوید که تنش در روابط افغانستان و پاکستان به نفع هیچ کشوری نیست و این مساله می تواند باعث بی ثباتی در افغانستان و پاکستان شود.

این درحالیست که اخیرا حکومت افغانستان یک هیات بلند رتبه را به رهبری صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور به پاکستان فرستاد تا در مورد پناه گاه های تروریستان در آن کشور با جانب پاکستان گفتگو کند، اما گفته می شود که جانب پاکستان تاکنون دراین مورد موقف جدی نگرفته است.