دفتر سیاسی کنترل مواد مخدر کاخ سفید از کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان خبر داده است. یک گزارش رسمی این نهاد نشان می دهد که کشت مواد مخدر در سال دوهزار و نزده میلادی، نسبت به یک سال قبل آن بیست و هشت درصد کاهش داشته است. گسترش منازعه مسلحانه در افغانستان، یکی از […]

دفتر سیاسی کنترل مواد مخدر کاخ سفید از کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان خبر داده است. یک گزارش رسمی این نهاد نشان می دهد که کشت مواد مخدر در سال دوهزار و نزده میلادی، نسبت به یک سال قبل آن بیست و هشت درصد کاهش داشته است.

گسترش منازعه مسلحانه در افغانستان، یکی از علت هایی گفته می شود که زمینه را برای کشت مواد مخدر در کشور مساعد کرده است. بیشترین کشتزارهای مواد مخدر در مناطق جنگی وجود دارد. اراضی زیادی در ولایت های جنوبی و بخش هایی از شرق و جنوب غرب کشور ظرف سال های اخیر گواه کشت مواد مخدر بوده است.

بررسی های دفتر سیاسی کنترل مواد مخدر کاخ سفید که نتایج سنجش سالانه حکومت آمریکا از کشت کوکنار و تولید تریاک در افغانستان را منتشر می کند، نشان می دهد که کشت مواد مخدر در سال گذشته میلادی، کاهش بیست و هشت درصد داشته است. براساس تخمین دفتر سیاسی کنترل مواد مخدر کاخ سفید، در سال دوهزار و نزده میلادی یکصدو شصت هزار هکتار زمین و در سال دوهزار و هژده میلادی دوصدو بیست و هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود. این دفتر تخمین کرده است که کشت کوکنار در سال دوهزار و نزده در مقایسه به سال دوهزار و هژده کاهش یافته، اما تولید باالقوه تریاک خالص در افغانستان افزایش یافته است. در سال دوهزار و هژده میزان تولید تریاک خالص در افغانستان بییش از پنج هزار و پنج صد تن بود در حالی که در سال دوهزار و نزده میلادی شش هزار و هفت صد تن تخمین شده است.

کاخ سفید گفته است که درآمد ناشی از مواد مخدر باعث ناامنی طولانی و افزایش فساد در افغانستان شده است. این دفتر کاخ سفید گفته است که حکومت آمریکا برای تقویت مشارکت پایدار و رسیدگی به مشکلات جدی، به گونه متداوم با حکومت افغانستان کار خواهد کرد.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا در واکنش به بازداشت مدیر کل مبارزه علیه مواد مخدر فرماندهی پلیس کابل، گفته است که دست داشتن افسران پلیس افغانستان در قاچاق و توزیع مواد مخدر ناامید کننده است.

الیس ویلز، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور آسیایی جنوبی و مرکزی در صفحه تویترش گفته است که قاچاق و تجارت مواد مخدر بی ‌ثباتی را در افغانستان تقویت می ‌کند و روند حکومتداری خوب و توسعه اقتصادی این کشور را تضعیف خواهد کرد.