وزارت خارجه امریکا گفته که درخواست قانونگذاران امریکایی مبنی بر تهیه گزارش کامل حکومت جوبایدن در مورد روند خروج نیروهای امریکا از افغانستان را برآورده نخواهد کرد. درهمین‌حال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا عدم پاسخگویی وزارت خارجه این کشور در مورد خروج از افغانستان را تحقیر به کنگره خوانده است. از سویی‌هم، شماری […]

وزارت خارجه امریکا گفته که درخواست قانونگذاران امریکایی مبنی بر تهیه گزارش کامل حکومت جوبایدن در مورد روند خروج نیروهای امریکا از افغانستان را برآورده نخواهد کرد.

درهمین‌حال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا عدم پاسخگویی وزارت خارجه این کشور در مورد خروج از افغانستان را تحقیر به کنگره خوانده است. از سویی‌هم، شماری از آگاهان مسایل سیاسی امریکا را عامل سقوط حکومت پیشین افغانستان خوانده و می‌گویند که بحران بشری کنونی در کشور از پیامدهای خروج غیر مسولانه امریکا از افغانستان است.
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفته که درخواست رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور مبنی به پاسخگویی در مورد روند خروج نیروهای امریکا از افغانستان را برآورده نخواهد کرد. پاتل پیگیری خروج نیروهای این کشور را از افغانستان از سوی کانگرس غیرضروری خوانده و گفته است اطلاعاتی را که کانگرس امریکا برای انجام وظیفه‌اش نیاز دارد فراهم خواهد کرد. درهمین‌حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی خروج امریکا را غیر مسوولا و عامل بحران بشری در کشور می‌خوانند.

از سویی‌هم، مایکل مک ‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در نامه‌‌ای در مورد احتراز از تحویل ‌دهی اسناد محرمانه‌ از سقوط سریع کابل پس از خروج امریکا هشدار داده و عدم پاسخگویی در مورد خروج از افغانستان را تحقیر به کنگره خوانده‌است.

مک کال افزوده است: ″ذاتاً برای وزارت که موضوع تحقیق کمیته است، اجازه داده شود که مدارک مادی کلیدی را مخفی کند و توصیفات مختصر خود را از آن شواهد به جای اسناد اصلی جایگزین کند، مشکل‌ساز است.″

مجلس نمایند‌گان امریکا در حالی خواهان بازجویی از دولت بایدن می‌شود که پیش از این کانگرس این کشور خواهان وضاحت در مورد چگونگی خروج غیر مسوولانه و فاجعه‌بار امریکا از افغانستان شده بود و گفته بود که اگر دولت بایدن اسناد مربوط به خروج فاجعه‌بار از افغانستان را مخفی کند، احضار خواهد شد.