در حالی که روند استیضاح اعضای کابینه از سوی مجلس نمایندگان جریان دارد، ریاست جمهوری موضوع استیضاح و سلب صلاحیت شماری از وزیران را به دادگاه عالی راجع کرده است. معاون دوم ریاست جمهوری استیضاح و سلب صلاحیت شماری از وزیران را پرسش برانگیز می‏داند و می‏گوید که این کار مجلس نمایندگان کشور را به […]

در حالی که روند استیضاح اعضای کابینه از سوی مجلس نمایندگان جریان دارد، ریاست جمهوری موضوع استیضاح و سلب صلاحیت شماری از وزیران را به دادگاه عالی راجع کرده است. معاون دوم ریاست جمهوری استیضاح و سلب صلاحیت شماری از وزیران را پرسش برانگیز می‏داند و می‏گوید که این کار مجلس نمایندگان کشور را به بحران خواهد برد.

از روز شنبه به این سو در سه جلسه نه عضو کابینه استیضاح شدند و از این میان شش تن آنان رأی رد گرفتند. این کار مجلس نمایندگان انتقاد های تندی را در پی داشته است. چنان که شماری از اعضای مجلس نمایندگان سلب صلاحیت شدن صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشور را پرسش برانگیز می خوانند.

داکتر محی الدین مهدی عضو مجلس نمایندگان می‎گوید که آقای ربانی یکی از وزیران موفق و بادرایت حکومت وحدت ملی است. به گفته آقای مهدی، در مدت که آقای ربانی وزیر خارجه بوده است سیاست خارجی کشور از حالت انزوا بیرون شده و در عرصه بین المللی جایگاه افغانستان قابل لمس است و کشورها به خواست‎های افغانستان توجه می‎کنند. این عضو مجلس نمایندگان تاکید می‎کند که با توجه به این مساله، برخورد نمایندگان مجلس با وزیر امور خارجه کشور پرسش برانگیز است و باید روی این مساله تجدید نظر شود. آقای مهدی می‎افزاید: گزارش قطعیه که به مجلس نمایندگان فرستاده شده است باید دوباره بررسی شود؛ زیرا این گزارش با گزارش وزارت امور خارجه مطابقت ندارد.

در همین حال، ریاست جمهوری موضوع استیضاح و سلب صلاحیت شدن شماری از وزیران را به هدف تفسیر به دادگاه عالی راجع کرده است. محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در پیامی گفته است که کار مجلس نمایندگان بر خلاف منافع ملی است.

وزیران تحصیلات عالی، عدلیه و امور شهر سازی و مسکن روز (دوشنبه ۲۴عقرب/آبان) از سوی مجلس نمایندگان استیضاح شدند که سرانجام پس از رای گیری میان اعضای مجلس نمایندگان وزیر تحصیلات عالی نیز از سوی این مجلس سلب اعتماد شد.