چین از کشورهای کمک دهنده به افغانستان در بخش اقتصادی است. چندی قبل این کشور میزبان گفت وگو های غیررسمی طالبان و حکومت افغانستان بود و نماینده ی این کشور در نخستین مذاکرات میان هیات حکومت افغانستان و نماینده های طالبان حضور داشت. پیش از این نیز سفیر چین در کابل به حمایت از گفت […]

چین از کشورهای کمک دهنده به افغانستان در بخش اقتصادی است. چندی قبل این کشور میزبان گفت وگو های غیررسمی طالبان و حکومت افغانستان بود و نماینده ی این کشور در نخستین مذاکرات میان هیات حکومت افغانستان و نماینده های طالبان حضور داشت. پیش از این نیز سفیر چین در کابل به حمایت از گفت وگوهای صلح دولت افغانستان سخن زده است و پشتیبانی اش را از تأمین ثبات دایمی در کشور اعلام کرده است.

به تازگی وزارت خارجه آمریکا از چین خواسته است که برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان با این کشور همکاری بیشتر کند. جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از نقش چین برای باثبات سازی افغانستان ستایش کرده و افزوده است که آمریکا می خواهد، تمام منطقه به خصوص چین برای برقراری امنیت و ثبات در افغانستان تلاش کند.

بااین حال، شماری از آگاهان سیاسی می گویند که خواست آمریکا از چین یک فرمایش بی جاست و این کشور هرگز خواست آمریکا را در نظر نخواهد گرفت.

رحمت الله بیژنپور آگاه سیاسی می گوید که چین به عنوان شریک اقتصادی و توسعه ای پاکستان، به سبب حساسیت این کشور در مسأله ی افغانستان مداخله نمی کند و اگر مداخله هم کند آنرا بارضایت پاکستان انجام می دهد.

اما برخی دیگراز آگاهان سیاسی نقش چین در تأمین ثبات دایمی در افغانستان را مهم می دانند.جاوید کوهستانی آگاه سیاسی می گوید که همکاری چین به هدف ثبات دایمی در منطقه به ویژه در افغانستان بی تأثیر نیست و این کشور مایل است که افغانستان صاحب ثبات دایمی شود.

این درحالیست که کشور چین در بخش سرمایه گزاری در افغانستان فعالیت داشته و تاحال در بخش تعامل و تعادل سیاسی گام بر نداشته است. حالا دیده شود که فرمایشات آمریکا به چین تاچه حد می تواند تاثیر گذار باشد و ناامنی را در افغانستان کاهش دهد.