از روز جهانی ستندرد طی همایشی در کابل گرامیداشت شد. رییس اتاق تجارت و صنایع کشور می ‌گوید که بیشتر استندرد های تدوین شده در اداره نورم و استندرد به دلیل مطابقت نداشتن با شرایط عینی کشور تطبیق نمی‌ شود. عتیق الله نصرت، رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع می گوید که نورم‌ های […]

از روز جهانی ستندرد طی همایشی در کابل گرامیداشت شد. رییس اتاق تجارت و صنایع کشور می ‌گوید که بیشتر استندرد های تدوین شده در اداره نورم و استندرد به دلیل مطابقت نداشتن با شرایط عینی کشور تطبیق نمی‌ شود.

عتیق الله نصرت، رییس هیأت عامل اتاق تجارت و صنایع می گوید که نورم‌ های تصویب شده در کشور غیر عملی است و بیشتر استندردهای که از سوی اداره ملی نورم و استندرد در جریان سال‌ های گذشته تدوین و تصویب شده است به دلیل عدم مطابقت با شرایط عینی و عدم لحاظ دیدگاه بخش خصوصی اجرایی نمی ‌شود.

در همین حال، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری با اشاره به عملکرد ده ساله اداره نورم و استندرد، کارکرد این اداره را ناکافی می خواند. وی می گوید با وجود ایجاد چهارچوب حقوقی واضح برای اداره نورم و استندرد پس از تصویب قانون استندرد، موانع و چالش‌ های استندرد سازی تولیدات و خدمات در کشور تاکنون شناسایی نشده و پیشرفت لازم در این بخش صورت نگرفته است.

معاون دوم ریاست جمهوری کمبود ظرفیت و امکانات مالی را دلایل اصلی عدم تحرک اداره نورم و استندرد کشور می خواند و از رهبری این اداره می خواهد که موانع و مشکلات را در این سکتور شناسایی کرده و با هماهنگی بیشتر میان ادارات فنی دخیل در روند استندرد سازی تولیدات و خدمات، اداره را به تحرک بیاورد.

از سویی هم، عبدالخالق بابر، سرپرست اداره نورم و استندرد، تصویب پنجصد و هشتاد و پنج نورم در بخش‌ های مختلف، ایجاد شش کد ملی در بخش ساختمانی و پیوستن این اداره به چند سازمان بین المللی مربوط به استندرد را از دستاوردهای چندین ساله این اداره می خواند.

معیاری نبودن روند تولیدات و بسته بندی مواد صادراتی در کشور از چالش‌ های مهم فرا روی بخش صادرات محسوب می‌ شود؛ مانع که جذابیت تولیدات افغانستان را در بازارهای بین المللی با پرسش رو به رو کرده است. اتاق تجارت و صنایع معیاری شدن تولید و بسته بندی محصولات داخلی را عمده ‌ترین راهکار بلند رفتن توان رقابتی این محصولات در مارکیت بین المللی می خواند و بخش خصوصی را به تولید معیار تشویق می‌کند.