فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، می گوید که اتحادیه اروپا از طرف های مذاکره کننده صلح افغانستان می‌ خواهد که هرچه عاجل مذاکرات متوقف شده صلح را با پیش ‌شرط آتش ‌بس از سر گیرند. وی از طالبان خواست که دست از جنگ و خشونت برداشته و با ادامه مذاکرات تامین صلح پایدار، حضور […]

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، می گوید که اتحادیه اروپا از طرف های مذاکره کننده صلح افغانستان می‌ خواهد که هرچه عاجل مذاکرات متوقف شده صلح را با پیش ‌شرط آتش ‌بس از سر گیرند. وی از طالبان خواست که دست از جنگ و خشونت برداشته و با ادامه مذاکرات تامین صلح پایدار، حضور سیاسی شان را در افغانستان ثابت کند.

پس از لغو مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان طی نشستی خبری خواهان از سرگیری گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان شده است. رونالد کوبیا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می گوید که روند گفتگوهای صلح باید با پیش شرط آتش بس آغاز شود.

آقای کوبیا می افزاید: “ما نمی‌دانیم که مذاکرات صلح افغانستان میان امریکایی‌ها و طالبان چه وقت آغاز می‌شود. ما از طرفین مذاکرات صلح می‌خواهیم که فرصت سوزی نکرده و به جنگ و خشونت در افغانستان نطقه پایان بگذارند.از طالبان می‌خواهیم که دست از جنگ و خشونت برداشته و با ادامه مذاکرات در نهایت دست یافتن به صلح پایدار حضور سیاسی شان را در افغانستان ثابت کند.”

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان تاکید می کند که اتحادیه اورپا از مذاکراتی حمایت می‌کند که نتیجه آن یک حکومت مورد قبول تمام مردم افغانستان بوده و همچنان دستاورد‌های هژده ساله افغانستان را حفظ و حقوق شهروندی را تامین کند.

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می گوید: “ما تلاش می کنیم دولتی همه شمول در افغانستان به میان آید. دستآورد های هژده سال گذشته حفظ شود و اتحادیه اروپا گفتگوهای صلح را تضمین می کند.”

درهمین حال، پیری مایدون سفیر اتحادیه اروپا، به شفافیت در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید می کند و می گوید که نباید اعلام نتایج انتخابات بیشتر طول بکشد. وی همچنان در مورد مذاکرات صلح می گوید که حکومت جدید افغانستان مذاکرات صلح را دنبال خواهد کرد.

سفیر اتحاده اروپا در افغانستان می افزاید: “باید آرای پاک از ناپاک جدا شود. شفافیت در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تامین شود و نباید اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیشتر طول بکشد. روند گفتگوهای صلح را رییس جمهور جدید افغانستان پیش خواهد برد. امیدوارم که صلح در افغانستان تامین شود.”

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا نزدیک به دو ماه پیش، پس از یک حمله انتحاری در شهر کابل، گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان را لغو اعلام کرد. این گفتگوها زمانی لغو شد که امریکا و طالبان در آستانه امضای یک توافقنامه صلح پس از نه دور مذاکرات فشرده بود. پس از آن طالبان بارها خواهان آغاز دوباره گفتگوهای صلح با امریکا شده اما این گفتگوها تاهنوز رسما آغاز نشده است.