دادگاه کیفری بین ‌المللی از احتمال ارتکاب جرایم جنگی ازسویی ارتش و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در افغانستان خبر داده است. در گزارشی که دادستانی دادگاه کیفری بین ‌المللی منتشر کرده آمده است که نظامیان و مأموران اطلاعاتی آمریکا در جریان جنگ این کشور در افغانستان برای کسب اطلاعات، شماری از بازداشت شدگان را شکنجه […]

دادگاه کیفری بین ‌المللی از احتمال ارتکاب جرایم جنگی ازسویی ارتش و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در افغانستان خبر داده است. در گزارشی که دادستانی دادگاه کیفری بین ‌المللی منتشر کرده آمده است که نظامیان و مأموران اطلاعاتی آمریکا در جریان جنگ این کشور در افغانستان برای کسب اطلاعات، شماری از بازداشت شدگان را شکنجه کردهاند که مصداق ارتکاب جرایم جنگی است.

در واکنش به حملات انتحاری یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا، جورج بوش با تشکیل یک ایتلاف بین ‌المللی به افغانستان حمله کرد. آقای بوش اجازه کاربرد روش ‌هایی را برای اخذ اعتراف از مظنونان به اقدامات تروریستی صادر کرد که از نظر مدافعان حقوق بشر مصداق شکنجه بوده است.

بر اساس گزارش دادگاه کیفری بین ‌المللی، در مورد بیش از شصت تن از بازداشت شدگان، مدارکی حاکی از احتمال کاربرد شکنجه، رفتار خشونت آمیز و آسیب به شخصیت آنان در داخل خاک افغانستان وجود دارد. این اقدامات بین اول ماه می سال ۲۰۰۳ تا آخر سال ۲۰۱۴ انجام شده است.

دادستانی دادگاه کیفری در گزارش خود گفته است: این احتمال وجود دارد که از دسامبر سال ۲۰۰۲ تا ماه مارچ ۲۰۰۸ مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا سیاه ۲۷ تن را هنگام بازداشت در افغانستان، پولند، رومانی و لیتوانی در معرض شکنجه، رفتار خشن، تجاوز جنسی و رفتار توهین آمیز علیه شخصیت آنان قرار داده باشند. این افراد به ظن ارتباط با سازمان ‌های تروریستی و دست داشتن در اقدامات تروریستی دستگیر و به این بازداشتگاه ‌ها انتقال یافته بودند.

دادستانی دادگاه کیفری افزوده است که به زودی تصمیم خواهد گرفت که آیا لازم است از دادگاه خواستار صدور مجوز آغاز تحقیقات گسترده در این مورد شود یاخیر. برای این منظور، دادستانی باید بتواند نشان دهد که امکان پیگیری این اتهام ها توسط دادگاه وجود دارد و افغانستان، پولند، رومانی و لیتوانیا نیز مایل یا قادر به رسیدگی قضایی به این اتهامات نیستند.

در واکنش به این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که تحقیقات دادگاه کیفری بین ‌المللی بی مورد بوده است.

اما سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده. پنتاگون گفته است تا قبل از مشخص شدن جزییات گزارش دادستانی دادگاه بین‌المللی در این زمینه اظهار نظر نخواهد کرد.

با این حال جمشید رسولی سخنگوی دادستانی کل کشور می گوید که در باره این گزارش دادگاه کیفری بین المللی دولت افغانستان تحقیق خواهد کرد.

در گزارش دادستانی دادگاه کیفری بین ‌المللی آمده است که ممکن است طالبان و دولت افغانستان نیز در جریان جنگ آمریکا در افغانستان مرتکب اقداماتی مانند شکنجه شده باشند.