اداره‌های استخبارات امریکا در گزارشی اعلام کرده‌اند که گروه داعش با حملات خویش در تلاش به چالش کشیدن حکومت سرپرست است. این اداره‌ها همچنان گفته‌اند که این گروه در پی گسترش حملات خویش بر منافع خارجی در افغانستان است. در بخشی دیگر از این گزارش همچنان آمده که کشورهای منطقه همزمان با آنکه به‌دنبال دادوستد […]

اداره‌های استخبارات امریکا در گزارشی اعلام کرده‌اند که گروه داعش با حملات خویش در تلاش به چالش کشیدن حکومت سرپرست است. این اداره‌ها همچنان گفته‌اند که این گروه در پی گسترش حملات خویش بر منافع خارجی در افغانستان است. در بخشی دیگر از این گزارش همچنان آمده که کشورهای منطقه همزمان با آنکه به‌دنبال دادوستد با حکومت کنونی کابل اند؛ اما با مسأله به‌رسمیت‌شناسی این حکومت برخورد محتاطانه می‌کند.

اداره‌های استخبارات امریکا، حملات داعش در افغانستان را تلاش برای به چالش کشیدن حکومت سرپرست و گسترش حملات بر منافع خارجی در این کشور می‌دانند. در گزارشی ۴۱ صفحه‌ای این اداره‌‌ها که وضعیت امنیتی و چالش‌ها در کشور‌های مختلف ارزیابی شده، آمده که داعش تلاش می‌کند به وسیله حملات، مشروعیت حاکمیت کنونی افغانستان را تضعیف کند. هرچند در این گزارش اشاره شده که حکومت کنونی در سرکوب گروه‌های مخالفش مؤفق بوده‌است.

در بخش دیگر ارزیابی تهدیدهای جهانی از سوی اداره‌های استخبارات امریکا آمده که قدرت‌های منطقه‌ای به‌دنبال تعامل با حکومت کنونی افغانسان اند؛ اما در مورد به‌رسمیت‌شناسی آن‌ها با احتیاط برخورد می‌کنند: «قدرت‌های منطقه‌ای بر مهار مشکلات در افغانستان تمرکز خواهند کرد و دنبال تعامل و دادوگرفت با حکومت سرپرست خواهند بود. این قدرت‌ها؛ اما به خواست طالبان در مورد به‌رسمیت شناختن حکومت‌شان، محتاطانه برخورد خواهند کرد».

هفته گذشته، جنرال مایکل کوریلا فرمانده فرهماندهی مرکزی نیرو‌های ایالات متحده به سناتوران امریکایی گفته بود که داعش توانایی و اراده را برای انجام حملات گسترده حفظ کرده‌است. به گفته او، ظرف شش ماه ممکن است که داعش از افغانستان، بر اهدافی در آسیا و اروپا حمله کند. با این وجود، مقام‌های حکومت سرپرست این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که از افغانستان تهدیدی متوجه هیچ کشوری نخواهد بود.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv