در ادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم در کشور، شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که مسدود ماندن مکتب‌ها سبب عقب ماندگی در کشور می‌شود. به گفته آنان امارت اسلامی از حق زنان به‌عنوان ابزار سیاسی برای باج‌گیری از جهان استفاده می‌کند. این در حالی‌است که امارت اسلامی همواره تاکید کرده که […]

در ادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم در کشور، شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که مسدود ماندن مکتب‌ها سبب عقب ماندگی در کشور می‌شود.

به گفته آنان امارت اسلامی از حق زنان به‌عنوان ابزار سیاسی برای باج‌گیری از جهان استفاده می‌کند. این در حالی‌است که امارت اسلامی همواره تاکید کرده که در چارچوب شریعت در رابطه با تامین حقوق زنان تلاش می‌‌کند.

نزدیک به ۱۱ماه از به قدرت رسیدن دوباره‌ی امارت اسلامی در کشور می‌گذرد؛ اما مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم هم‌چنان مسدود است.

هرچند امارت اسلامی سال جدید تعلیمی ۱۴۰۱ دستور بازگشایی مکتب‌ها را داد؛ اما لحظات بعد دوباره فرمان صادر کرد تا امر بعدی مکتب‌ها بسته بماند. حالا نزدیک به ۴ ماه از سال جدید تعلیمی می‌گذرد؛ اما هنوز هم مکتب‌ها مسدود است.

در این مدت زنان در سراسر کشور اعتراض‌های را به راه انداختند و خواهان بازگشایی مکتب‌ها شدند؛ اما امارت اسلامی آماده شدن طرح لباس دانش‌آموزان مطابق شریعت اسلامی را یکی از دلایل مسدود ماندن مکت‌ها عنوان کرده است. هم‌چنان اخیرا سرپرست وزارت صحت عامه‌ی امارت اسلامی وضعیت اقتصادی را دلیل مسدود ماندن مکتب‌ها عنوان کرده است.

درهمین حال، شماری از فعالان حقوق زن ازادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌ها نگرانی کرده می‌گویند که ادامه‌ی این وضعیت سبب عقب ماندگی در کشور می‌شود.

هم‌چنان در نشست بزرگ عالمان دین در کابل امیدهای وجود داشت که رهبر امارت اسلامی دستور بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم را خواهد داد؛ اما رهبر امارت اسلامی نه‌تنها در مورد بازگشایی مکتب‌ها هیچ اشاره‌ای نکرد؛ بلکه در مورد حقوق زنان هیچ‌چیز نگفت.

این در حالی‌است که خلیله علی، همسر محمد علی کلی، اسطوره‌ای مشت‌زنی جهان محدودیت‌های وضع شده از سوی امارت اسلامی بر زنان در افغانستان را مغایر با اسلام خوانده می‌گوید که زنان مسلمانان باید بتوانند از حق اولیه کار و زندگی در محیط اسلامی مستفید شوند.