نشست سه ‌روزه زیر نام نشست بزرگ عالمان دین در کابل با صدور قطع‌نامه‌ی ۱۱ ماده ‌ای عصر روز 〈شنبه، ۱۱ سرطان〉 به پایان رسید. در این قطع‌نامه هیچ ماده‌ای آن به وضعیت ناروشن زنان اختصاص داده نشده است و در کنار آن ملا هیبت‌الله اخندزاده رهبر امارت اسلامی که در روز دوم این نشست […]

نشست سه ‌روزه زیر نام نشست بزرگ عالمان دین در کابل با صدور قطع‌نامه‌ی ۱۱ ماده ‌ای عصر روز 〈شنبه، ۱۱ سرطان〉 به پایان رسید.

در این قطع‌نامه هیچ ماده‌ای آن به وضعیت ناروشن زنان اختصاص داده نشده است و در کنار آن ملا هیبت‌الله اخندزاده رهبر امارت اسلامی که در روز دوم این نشست سخن‌رانی کرد، در مورد بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم، حق کار و مشارکت سیاسی زنان اشاره‌ای نکرد. شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که قطع‌نامه این نشست یک‌بار دیگر مردم افغانستان به خصوص زنان و دختران کشور را ناامید کرد.

از سویی‌هم جواره السویدی، ، نماینده‌ی قطر در شورای حقوق‌بشر در نشست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد بر اهمیت آموزش دختران در افغانستان تأکید کرده و گفته است که بسته ماندن مکتب‌های دخنران روی حقوق‌بشر، توسعه و اقتصاد افغانستان تاثیر منفی می‌گذارد. نماینده‌ی قطر افزوده که پیشرفت افغانستان مستلزم اتخاذ تدابیر موثر و فوری برای کاهش اثرات انسانی بحران موجود بر تمام اقشار جامعه، به‌ ویژه زنان، دختران و کودکان است.

این در حالی‌است که پس از به قدرت رسیدن دوباره‌ی امارت اسلامی در کشور این نخستنی نشست بزرگ عالمان دین امارت اسلامی بود و انتظارهای وجود داشت که امارت اسلامی تصمیم نهای بر بازگشایی مکتب‌های دختران گرفته و به حقوق زنان و آینده‌ی ناروشن زنان و حضور شان در اجتماع رسیدگی کند.