فرستاده ویژه وزارت خارجه چین برای افغانستان گفته که با وجود درخواست‌های فراوان، از امریکا مبنی بر آزادسازی پول‌های مسدودشده افغانستان، امریکا اندک‌ترین توجهی به این خواست‌ها نکرده‌است. پیوست به انتقادهای ملی و بین‌المللی در رابطه به منجمدماندن دارایی‌های افغانستان در بانک‌های امریکا و سویس، یو ژیائوونگ، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور […]

فرستاده ویژه وزارت خارجه چین برای افغانستان گفته که با وجود درخواست‌های فراوان، از امریکا مبنی بر آزادسازی پول‌های مسدودشده افغانستان، امریکا اندک‌ترین توجهی به این خواست‌ها نکرده‌است.

پیوست به انتقادهای ملی و بین‌المللی در رابطه به منجمدماندن دارایی‌های افغانستان در بانک‌های امریکا و سویس، یو ژیائوونگ، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان گفته که بسیاری از شرکت‌کنندگان در نشست‌های مربوط به افغانستان از امریکا می‌خواهند که تحریم‌های یک‌جانبه را لغو کند و دارایی‌های منجمدشده افغانستان را آزاد کند؛ اما ایالات متحده به آنها توجهی نمی‌کند: «بسیاری از شرکت‌کنند‌‌گان نشست‌ها با محوریت افغانستان، همچنان از ایالات متحده می‌خواهند تا تحریم‌های یک‌جانبه بر افغانستان را لغو کند و پول‌های مسدودشده‌ افغانستان را در اسرع‌وقت آزاد کند؛ اما ما هیچ واکنش خاصی از امریکا نمی‌بینیم».

قابل یاددهانی‌است که در ماه فبروری سال ۲۰۲۲، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن، ۷ میلیارد دالر از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های امریکا منجمد شد. در همین حال، برخی از کارشناسان حوزه سیاست می‌گویند که تا هنگامی‌ روی‌کارآمدن حکومت پایبند به حقوق بشر به‌ویژه حقوق بانوان در افغانستان، ایالات متحده دارایی‌های منجمدشده‌ افغانستان را آزاد نخواهد کرد.

افزون بر این، اتحادیه‌ اروپا اعلام کرده که از تلاش‌ها در زمینه‌ کاهش کشت کوکنار در افغانستان، حمایت می‌کند. توماس نیکلاسن، نماینده ویژه این اتحادیه برای افغانستان در پلتفرم ایکس خود نگاشته که اتحادیه اروپا، در نشست پسین در مورد افغانستان در شهر دوحه پایتخت قطر، به این امر متعهد شده‌است: «در نشست دوحه، بسیاری از اشتراک‌کنند‌گان از دستاوردهای مقام‌های کنونی افغانستان برای کاهش ریشه‌ای کشت خشخاش و تلاش‌های آنان برای بازپروری افراد معتاد به مواد مخدر، استقبال کردند و مانند اتحادیه اروپا، حمایت مستمری را برای ادامه این تلاش‌ها ارائه کردند».
در همین حال، برخی از آگاهان اقتصادی ضمن استقبال از حمایت نهادهای بین‌المللی، خواستار تداوم کمک آن‌ها هستند. این کارشناسان تأکید می‌کنند که زعفران می‌تواند به عنوان یک جای‌گزین بهتر از خشخاش در افغانستان نتیجه بدهد.
این در حالی‌است که بربنیاد گزارش سازمان ملل متحد، در سال گذشته‌ی میلادی، ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود، در حالی ‌که در سال پیش از آن، این رقم، ۲۳۳ هزار هکتار زمین کوکنار کشت‌شده گزارش شده بود.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv