در ادامه تلاش مقام‌های ایران و افغانستان مبنی بر حل تنش‌ها میان کابل و تهران از طریق سیاسی، کمیسیون سیاسی حکومت سرپرست ضمن تاکید بر روابط خوب با کشور‌های همسایه گفته است که موضوعات قابل بحث با همسایه‌‌ها را از طریق گفت‌وگو حل خواهند کرد. در همین‌حال، قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی […]

در ادامه تلاش مقام‌های ایران و افغانستان مبنی بر حل تنش‌ها میان کابل و تهران از طریق سیاسی، کمیسیون سیاسی حکومت سرپرست ضمن تاکید بر روابط خوب با کشور‌های همسایه گفته است که موضوعات قابل بحث با همسایه‌‌ها را از طریق گفت‌وگو حل خواهند کرد.

در همین‌حال، قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که ایران آماده است مرزبانان افغانستان را آموزش دهد. وی می‌گوید که تهران آمادگی خود را اعلام کرده؛ اما نیروهای مرزی افغانستان تا حالا برای کسب آموزش حاضر نشده‌‌اند. در همین‌حال، شماری از آگاهان بر حل تنش‌های ایران و افغانستان از طریق مذاکره تاکید می‌کنند.

تنش‌‌‎های مرزی میان ایران و افغانستان اخیرا در پی نگرانی مقام‌های ایران از تامین نشدن حق‌آبه این کشور از رودهیرمند بالا گرفت. مقام‌های دو طرف تلاش‌ها برای حل تنش‌ها را آغاز کرده‌اند. در ادامه تلاش‌ها، اعضای کمیسیون سیاسی حکومت سرپرست تاکید کرده که موضوعات قابل بحث با همسایه‌ها را از طریق گفت‌وگو حل می‌‌کنند.

درهمین‌حال، قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی ایران می‌گوید که این کشور آماده است مرزبانان افغانستان را آموزش دهد. آقای رضایی در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است که تهران آمادگی خود را اعلام کردهغ اما نیروهای مرزی افغانستان تا حالا برای کسب آموزش حاضر نشده‌‌اند:لازم است مرزبانان طالبان دارای لباس متحدالشکل و به قوانین بین‌المللی پایبند باشند. برای جلوگیری از تنش مرزی بین ایران و طالبان، ما خواهان نشست، مذاکره و حتی گشت‌های همزمان و مشترک نیروهای دوکشور هستیم.″

این در حالی‌است که در ماه‌های اخیر تنش میان افغانستان و ایران بر سر حق‌‌آبه این کشور از دریای هلمند بالا گرفته بود. دو روز پشی وزیر خارجه ایران هم گفته که به نتایج خوبی در قسمت حل حق‌‌آبه این کشور از دریای هلمند دست پیدا کرده‌است.