زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان، نقش آلمان و ناروی را در روند صلح با طالبان مهم می خواند. آقای خلیلزاد که به این کشورها سفر کرده است، می گوید که به مقام های این دو کشور درباره آخرین پیشرفت های روند صلح افغانستان معلومات داده است. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا […]

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان، نقش آلمان و ناروی را در روند صلح با طالبان مهم می خواند. آقای خلیلزاد که به این کشورها سفر کرده است، می گوید که به مقام های این دو کشور درباره آخرین پیشرفت های روند صلح افغانستان معلومات داده است.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان پس از پایان هشتمین دور گفتگوهای صلح با گروه طالبان به هند سفر کرد و سپس به ناروی و آلمان رفت. آقای خلیلزاد ، نقش آلمان و ناروی را در روند صلح با طالبان مهم خوانده و گفته که این دو کشور را از آخرین موارد مربوط به روند صلح، آگاه ساخته است.

آقای خلیلزاد در صفحه تویترش از تعهد آلمان برای حمایت از مذاکرات میان افغانی قدردانی کرده و گفته که گفتگوی میان افغانی بخش مهم روند صلح است.

وی افزوده است: “در برلین از هایکو ماس، وزیر خارجه برای همکاری طولانی مدت آلمان به افغانستان و تعهد شان برای تقویت مذاکرات میان افغانی، سپاس گزاری کردم. من همچنان وزیر خارجه را از مسایل اخیر در روند صلح افغانستان آگاه ساختم و روی اقدامات بعدی گفتگوی کردیم.”

آقای خلیلزاد همچنان گفته که با وزیر خارجه ناروی نیز درباره تلاش‌های جاری صلح گفتگو کرده است. وی افزوده است که  ناروی می ‌تواند نقش تسهیل کننده در مذاکرات داشته باشد و افغانستان را در رسیدن به صلح کمک کند.

بربنیاد گزارش ‌ها قرار است گفتگوهای میان افغانی در اسلو، پایتخت ناروی و یا سمرقند، یکی از شهرهای ازبیکستان برگزار شود.

هفته گذشته، هشتیمن دور مذاکرات آمریکا با هیأت طالبان در دوحه برگزار شد و در پایان این دور از گفتگوها، آقای خلیلزاد گفت که پیشرفت ‌های خوبی داشته و روی توافقنامه ای صلح کار جریان دارد.

با این حال، برخی از منابع به رسانه ها گفته است که پیش نویس توافقتنامه آمریکا و طالبان به ریاست جمهوری فرستاده شده است. به گفته منابع، در این پیش نویس آمده که هر دو جانب احتمالاً در روز‌های سوم یا چهارم عید قربان توافقنامه را امضا خواهند کرد و تا یک هفته دیگر گفتگوهای میان افغانی در شهر اسلو پایتخت ناروی آغاز خواهد شد.