در ادامه واکنش‌های جهانی به حمله هوایی پاکستان بر بخش‌هایی از ولایت‌های خوست و پکتیکا، وزارت خارجه امریکا از کشته‌ شدن غیرنظامیان در نتیجه این حملات ابراز نگرانی کرده‌ و از پاکستان خواست که درتلاش‌های ضد تروریزم مصونیت غیرنظامیان را درنظر گیرد. در همین حال، سخنگوی قصر سفید از مقام‌های پاکستان و افغانستان خواست تا […]

در ادامه واکنش‌های جهانی به حمله هوایی پاکستان بر بخش‌هایی از ولایت‌های خوست و پکتیکا، وزارت خارجه امریکا از کشته‌ شدن غیرنظامیان در نتیجه این حملات ابراز نگرانی کرده‌ و از پاکستان خواست که درتلاش‌های ضد تروریزم مصونیت غیرنظامیان را درنظر گیرد. در همین حال، سخنگوی قصر سفید از مقام‌های پاکستان و افغانستان خواست تا اختلافات‌شان را از طریق گفت‌وگو حل کنند. از سوی، حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین کشور هم حملات هوایی پاکستان را تجاوز آشکار برخاک افغانستان و یک اقدام خلاف قواین بین‌المللی خوانده به‌شدت محکوم کرده‌است.

نیروهای مرزی پاکستان در واکنش به حمله تحریک طالبان پاکستان بر نیروهای امنیتی این کشور در خیبرپختونخوا، روز (دوشنبه، ۲۸ حوت) بر مناطقی در ولایت‌های خوست و پکتیکا حمله کرد. حکومت سرپرست اعلام کرده که این حمله بر خانه‌های مردم ملکی صورت گرفته و دست‌کم ۸ نفر کشته شده‌اند.

در همین حال، وزارت خارجه امریکا در واکنش به حمله هوایی پاکستان بر افغانستان گفته که از کشته ‌شدن غیرنظامیان در نتیجه حملات پاکستان در افغانستان نگرانی است. ودانت پیتل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری به خبرنگاران گفت که حملات پاکستان برخاک افغانستان قابل نگرانی است و پاکستان باید در تلاش‌های ضد تروریزم به غیر نظامیان آسیب نرساند:«بخاطر تلفات غیرنظامیان درحملات هوایی پاکستان متأسف استیم و از پاکستان می‌خواهیم که درتلاش‌های ضد تروریزم مصؤنیت افراد ملکی را درنظر گیرد».

از سوی هم، قصر سفید می‌گوید که حکومت سرپرست افغانستان باید اطمینان بدهد که حملات تروریستی از افغانستان راه اندازی نمی‌شود. کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید همچنان از کشته‌شدن غیر نظامیان درپی این حملات ابراز تأسف کرد. وی همچنان در بخشی از سخنانش از مقام‌های پاکستان و طالبان خواست تا اختلافات شان را از طریق گفت‌وگو حل کنند:«ما از تلفات جانی و جراحات ناشی از حملات در پاکستان و کشته‌شدن غیرنظامیان در جریان حملات در افغانستان، عمیقا متأثر استیم. از طالبان نیز می‌خواهیم تا به گروه‌های تروریستی اجازه حملات را ندهند». ما متعهدیم تا اطمینان حاصل کنیم که افغانستان دیگر هیچگاهی به پناهگاه امن تروریست‌هایی تبدیل نمی‌شود که می‌خواهند به ایالات متحده یا سایر شرکا یا متحدان ما آسیب برسانند».

حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین کشور نیز حملات هوایی پاکستان بر مناطقی در ولایت‌های پکتیکا و خوست را تقبیح کرده و آنرا نقض آشکار تمامیت ارضی افغانستان و نقض موازین بین‌المللی دانسته است. آقای کرزی گفته که انجام چنین اعمال توسط پاکستان به زیان روابط میان هر دو کشور است.

این در حالیست که مقام‌های حکومت سرپرست همواره گفته‌اند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده کند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv