معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که حکومت سرپرست افغانستان را در برابر نقض حقوق بشر پاسخگو خواهند کرد. در عین حال، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان از جامعه جهانی خواست که در برخورد با حق آموزش رسمی زنان و دختران افغانستان متحد باقی بمانند. از روز جهان آموزش در حالی […]

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که حکومت سرپرست افغانستان را در برابر نقض حقوق بشر پاسخگو خواهند کرد. در عین حال، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان از جامعه جهانی خواست که در برخورد با حق آموزش رسمی زنان و دختران افغانستان متحد باقی بمانند.

از روز جهان آموزش در حالی تجلیل می‌شود که میلیون‌ها دختر و زن در افغانستان از دو سال به این‌سو از آموزش و تحصیل محروم شده‌اند؛ این اقدام‌ مقام‌های حکومت سرپرست پیوسته با واکنش‌ها و انتقادهای تند جهانی روبه‌رو بوده‌است. درتازه ترین مورد، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، در یک نشست خبری مقام‌های کنونی افغانستان را متهم به نقض حقوق بشر کرد. او ‌تأکید کرد که امریکا بر رعایت حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در افغانستان، تا زمانی پاسخگو شدن مقام‌های حکومت سرپرست در این زمینه، ادامه خواهد داد: « طالبان را به ‌دلیل نقض فاحش حقوق بشر که همچنان شاهد آن هستیم، پاسخگو خواهیم کرد و این چیزی است که ما به آن ادامه خواهیم داد».

ازسوی هم رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان نیز به مناسبت روز جهانی آموزش در صفحه ایکس خود از جامعه جهانی خواسته‌است که در برخورد با حق آموزش رسمی زنان و دختران افغانستان در همه سطوح متحد بماند. با این حال، شماری از فعالان حقوق زن این‌گونه واکنش‌ها را بی‌نتیجه خوانده و از جامعه جهانی می‌خواهند که برای پایان دادن محدویت‌ها علیه زنان کشور، اقدامات عملی انجام دهند.

این درحالی‌است که هیدر بار مسئول سازمان دیدبان حقوق بشر نیز در حساب ایکس خویش، با نگرانی از افزایش مشکلات زنان در افغانستان گفته‌است که با گذشت هر روز زندگی برای زنان و دختران افغانستان سخت‌تر می‌شود. با این وجود، مقام‌های حکومت سرپرست پیوسته مدعی شده‌اند که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلامی در کشور تأمین شده‌است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv