بیشتر از یک‌سال می‌شود که به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب از سوی امارت اسلامی داده نشده است. محروم ماندن دختران از آموزش در کشور واکنش‌های ملی و بین‌المللی را به همراه داشته‌است. در تازه‌ترین مورد رینا امیری نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان افغانستان با نشر تویتی سیاست‌های امارت اسلامی در […]

بیشتر از یک‌سال می‌شود که به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب از سوی امارت اسلامی داده نشده است.

محروم ماندن دختران از آموزش در کشور واکنش‌های ملی و بین‌المللی را به همراه داشته‌است. در تازه‌ترین مورد رینا امیری نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان افغانستان با نشر تویتی سیاست‌های امارت اسلامی در مورد زنان و آموزش دختران را بدبینانه خوانده و گفته که این سیاست رویاهای دختران افغانستان را درهم می‌شکند و افغانستان را به سوی فقر و ناامیدی می‌کشاند. خانم امیری هم‌چان افزوده که بسته‌ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم، هیچ نوع ریشه فرهنگی و دینی ندارد.

در همین‌حال حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در صفحه فیسبوکش نوشته که در دیدار با مارکس پوتزل، معاون یوناما، داشت درباره بازگشایی مکتب‌‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم گفت‌وگو کرده‌است.

از سویی‌هم، ناصرکنعانی سخن‌گوی وزات خارجه ایران از باز ماندن دانش‌آموزان دختر از آموزش در افغانستان نگرانی کرده و گفته که جامعه جهانی باید برای تامین حق زنان افغانستان به ویژه دختران این کشور تلاش کند.

این در حالی‌است که نور الله منیر، سرپرست وزارت معارف امارت اسلامی در سخن‌رانی در ولایت ارزگان در جمع مردم گفته که مردم نمی‌خواهند که دختران شان به مکتب بروند و بار دیگر تاکید که دلیل بسته‌ماند مکتب‌های دختران محدودیت‌های فرهنگی مسدود است.