در ادامۀ نگرانی‌ها از اوضاع زنان و دختران در افغانستان، دوازده عضو شورای امنیت سازمان ملل، از جمله سه عضو دایم این شورا، درباره نقض حقوق بشری و حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان اشتراک معنادار زنان در تمام روند‌های تصمیم‌گیری شده‌اند. پس از حاکمیت بیشتر از دو سال حکومت سرپرست در […]

در ادامۀ نگرانی‌ها از اوضاع زنان و دختران در افغانستان، دوازده عضو شورای امنیت سازمان ملل، از جمله سه عضو دایم این شورا، درباره نقض حقوق بشری و حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان اشتراک معنادار زنان در تمام روند‌های تصمیم‌گیری شده‌اند.

پس از حاکمیت بیشتر از دو سال حکومت سرپرست در افغانستان، محدودیت‌هایی علیه زنان و دختران کشور وضع شده‌است. وضع این محدودیت‌ها با واکنش‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شده‌است. در تازه‌ترین مورد، دوازده عضو شورای امنیت سازمان ملل، از جمله سه عضو دایم این شورا، در نشستی، درباره نقض حقوق بشری و حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان اشتراک معنادار زنان در تمام روند‌های تصمیم‌گیری شده‌اند. آنان می‌گویند که زنان در مکان‌‌های عمومی به‌شمول زنان خبرنگار و فعالان حقوق بشر با خشونت روبه‌‌رو هستند:ما تعهد خود نسبت به افغانستان را برای اجرای مفاد اسنادی که افغانستان یک کشور عضو است و به آن ملزم است، یادآوری می‌کنیم. تضمین شرایط برای مشارکت کامل زنان در تمام فرآیندهای تصمیم‌گیری به پیشبرد صلح و امنیت بین‌المللی کمک می‌کند.″

از سوی هم نهادهای حقوق بشری سیاست‌های منع آموزش، کار و سفر زنان کشور را مصداق بارزی از آپارتاید جنسیتی توصیف می‌کنند. شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که جهان باید به دنبال راهی برای کوتاه ساختن زمان محدویت‌ها علیه زنان باشد. آنان از حکومت سرپرست نیز می‌خواهند که به محدویت‌ها علیه زنان پایان بدهد.

این در حالی‌است که مقام‌های حکومت سرپرست همواره نگرانی‌ها درباره نقض حقوق بشر در افغانستان را رد کرده و گفته‌اند که حقوق تمام شهروندان کشور در چارچوب شریعت اسلامی محفوظ است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv