همزمان با دومین سالروز فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان؛ لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه امریکا در حساب خویش در شبکه اجتماعی اکس نوشته است که نزدیکی حکومت سرپرست با گروهای تروریستی پابرجاست. آقای گراهام خروج امریکا از افغانستان را تصمیم شرم‌آور در تاریخ این کشور دانسته و افزوده که افغانستان درحال‌حاضر به‌عنوان سکوی حملات افراطیون بر […]

همزمان با دومین سالروز فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان؛ لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه امریکا در حساب خویش در شبکه اجتماعی اکس نوشته است که نزدیکی حکومت سرپرست با گروهای تروریستی پابرجاست.

آقای گراهام خروج امریکا از افغانستان را تصمیم شرم‌آور در تاریخ این کشور دانسته و افزوده که افغانستان درحال‌حاضر به‌عنوان سکوی حملات افراطیون بر منافع امریکا حساب می‌شود. با این حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته است که تصمیم خروج ایالات متحده از افغانستان بسیار دشوار، اما درست بود.

از سوی‌هم، کارشناسان سازمان ملل در یک گزاش تازه می‌گویند که جنگجویان گروه داعش بزرگ‌ترین تهدید در برابر حکومت سرپرست و منطقه اند. کارشناسان سازمان ملل در گزارش که به‌شورای امنیت این سازمان ارایه کردند اعلام کردند که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ تهدید داعش افزایش یافته است. در همین‌حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که گروه‌های دهشت‌افگن در حال رشد نفوذ خویش در کشور اند.

نگرانی مقام‌های خارجی از استفاده شدن خاک کشور از سوی گروه‌های تروریستی موضوع تازه‌ای نیست. جامعه جهانی و به‌ویژه کشورهای همسایه ازین ناحیه بارها ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال، مقام‌های حکومت سرپرست هربار اطمینان داده‌اند که اجازه استفاده از خاک افغانستان را به‌هیچ‌کسی نمی‌دهند.