دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، همزبان با هشتم مارچ روز همبستگی زنان جهان، خواستار پایان فوری محدودیت‌‌ها علیه زنان و دخترانافغانستان شده‌است. در همین‌حال، سازمان بین‌‌المللی کار گفته که میزان اشغال زنان در افغانستان ۲۵ درصد کاهش یافته است. همزمان با این، اتحادیه اروپا اعلام کرده که بر نه فرد و سه نهاد […]

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، همزبان با هشتم مارچ روز همبستگی زنان جهان، خواستار پایان فوری محدودیت‌‌ها علیه زنان و دخترانافغانستان شده‌است.

در همین‌حال، سازمان بین‌‌المللی کار گفته که میزان اشغال زنان در افغانستان ۲۵ درصد کاهش یافته است. همزمان با این، اتحادیه اروپا اعلام کرده که بر نه فرد و سه نهاد حکومت سرپرست به‌دلیل نقش آن‌‌ها در نقض جدی حقوق‌بشر تحریم وضع کرده‌است.

هشتم مارچ مصادف با روز همبستگی زنان در جهان است. از این روز در سراسر جهان در حالی بزرگ‌داشت می‌شود که زنان و دختران در افغانستان نزدیک به دو سال می‌شود از اساسی‌ترین حقوق‌شان محروم هستند. دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” در پیامی به‌مناسبت هشتم مارچ، روز همبستگی زن جهان، خواستار پایان فوری محدودیت‌‌های زنان و دختران در افغانستان شده‌است. یوناما افزوده است که محدودیت‌‌های وضع شده از سوی حکومت کنونی در افغانستان در تضاد با آزادی‌های اساسی است و در درازمدت پس از چندین دهه‌ جنگ به این کشور آسیب می‌‌رساند. روزا اوتنبایوا، فرستاده‌ی ویژه‌ی‌ سازمان ملل متحد برای افغانستان، محدودیت‌های زنان افغانستان را ناپسند خوانده و گفته است این محدودیت‌ها تمام شهروندان این کشور را به آینده‌ توام با فقر و وابستگی دچارخواهد کرد: ″افغانستان تحت تسلط طالبان سرکوب‌کننده‌ترین کشور جهان در عرصه‌ی حقوق زنان باقی مانده است″.

در همین‌حال، سازمان بین‌‌المللی کاردر گزارشی گفته است که پس از مسلط شدن حکومت سرپرست در افغانستان، میزان اشغال زنان در افغانستان ۲۵ درصد کاهش یافته است. رامین بهزاد، هماهنگ کننده ارشد امور افغانستان در سازمان بین‌المللی کار در بیانیه‌‌ای گفته که محدودیت‌‌ها بر زنان و دختران بازار کار زنان را ضربه زده است: ″فراهم‌آوری دست‌رسی برابر زنان و مردان جوان به آموزش و تحصیل و نیز فرصت مناسب و کارآی اشتغال برای آنان یکی از آزمون‌های عمده و اولویت برای آیندۀ اقتصاد و اجتماع افغانستان باقی مانده است″.

در عین‌حال، رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان و حقوق‌بشر در افغانستان بر حمایت از نهادهای مدنی با رهبری زنان تاکید کرده‌ و  پس از دیداری با شماری از فعالان زن افغانستان در توییتی نوشته که محدودیت‌‌های حکومت کنونی بر سازمان‌‌های غیردولتی، جامعه مدنی این کشور را به‌شدت ویران کرده‌است.

از سوی هم، جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که به تلاش‌‌ها برای مقابله با خشونت جنسی و جنسیتی در افغانستان افزایش می‌‌دهد: ″پیش از روز جهانی زن، از حرف به عمل می‌رویم. مهم نیست در کجا اتفاق بیفتد، ما با همه اشکال خشونت علیه زنان مبارزه می‌‌کنیم و آن‌را از بین خواهیم برد″.

این در حالی‌است اتحادیه اروپا کرده اعلام کرده که بر نه فرد و سه نهاد حکومت سرپرست افغانستان به‌دلیل نقش آنان در نقض جدی حقوق‌بشر به‌ویژه نقض حقوق زنان تحریم وضع کرده‌است. مقام‌های حکومت سرپرست بارها اعلام کرده‌اند که به حقوق زنان و دختران افغانستان در پرتوی آموزهای اسلامی پابند اند.