از روز جهانی قدس و آزادی بیت المقدس قبله نخستین مسلمانان در کابل گرامیداشت شد. شماری از سخنرانان روز جهانی قدس را روز وحدت مسلمانان عنوان داده بر بسیج مسلمانان سراسر جهان تاکید کردند. شماری دیگر از سخنرانان می گویند که  مسلمانان مسوول اند که در روز جهانی قدس صدای شان را در برابر استبداد […]

از روز جهانی قدس و آزادی بیت المقدس قبله نخستین مسلمانان در کابل گرامیداشت شد. شماری از سخنرانان روز جهانی قدس را روز وحدت مسلمانان عنوان داده بر بسیج مسلمانان سراسر جهان تاکید کردند. شماری دیگر از سخنرانان می گویند که  مسلمانان مسوول اند که در روز جهانی قدس صدای شان را در برابر استبداد و ظلم رژیم صهیونستی اسراییل بلنند کنند.

روز جمعه اخیر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس در میان مسلمانان شناخته شده است. مسلمان در بیشتر از کشورهای اسلامی از این روز گرامیداشت می کنند. در افغانستان هم مثل سال های گذشته از روز جهانی قدس گرامیداشت شد. شماری از سخنرانان این روز را روز وحدت مسلمانان جهان عنوان کرده و بر بیداری و بسیج تمام مسلمانان جهان تاکید می کنند.

احمد الرحمن علی زاده، یکی از سخنرانان می گوید که مسلمانان مسوول اند که در روز جهانی قدس صدای شان را در برابر استبداد و مظالم رژیم صهیونستی اسراییل بلنند کنند. آقای علی زاده می افزاید که دشمنان دین اسلام نه تنها بیت المقدس را غصب کرده اند بلکه کشورهای اسلامی را دچار نا امنی و بی ثباتی کرده اند.

درهمین حال، مولوی عبدالقادر قانت از عالمان دین کشور می گوید که مسلمانان افغانستان با برگزاری اینگونه مراسم به مردمان مظلوم فلسطین پیام می دهند که مردم افغانستان با وجود مشکلات که دارند فلسطینان را فراموش نمی کنند. این عالم دین از حکومت می خواهد که سفارت دولت فلسطین را در کابل افتتاح کند.

روسیه روز چهارشنبه و پنجشنبه به بهانه گرامیداشت از صدمین سالگرد روابطه سیاسی افغانستان و روسیه توانست شماری از سیاسیون و نمانیدگان حکومت را با نمایندگان گروه طالبان در مسکو میزبانی کند. شماری از عالمان دین می گویند طالبان که ادعای خلافت و امارت در افغانستان را دارند، به جای سفر به روسیه به عنوان یک کشور غیر اسلامی به افغانستان می آمدند تا رو در رو با مردم افغانستان گفتگو می کردند.

در حالی بیشتر کشورهای اسلامی از روز جهانی قدس گرامیداشت می کنند و بر آزادی بین المقدس قبله نخست مسلمانان تاکید دارند که سال گذشته رییس جمهور آمریکا بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم اسراییل شناخت و بر انتقال سفارت اش به تلبیب تاکید کرد.