جمعیت اسلامی افغانستان از موفقیت روند گفتگوهای صلح حکومت وحدت ملی با حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار، استقبال کرده است. در اعلامیه جمعیت اسلامی آمده است که تأمین صلح یکی از اهداف اصلی جمعیت اسلامی بوده است و همواره بر آن تأکید دارد. جمعیت اسلامی همچنان از دیگر مخالفان مسلح دولت خواسته است […]

جمعیت اسلامی افغانستان از موفقیت روند گفتگوهای صلح حکومت وحدت ملی با حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار، استقبال کرده است. در اعلامیه جمعیت اسلامی آمده است که تأمین صلح یکی از اهداف اصلی جمعیت اسلامی بوده است و همواره بر آن تأکید دارد. جمعیت اسلامی همچنان از دیگر مخالفان مسلح دولت خواسته است که از کشتار و ویرانی کشور دست بردارند و به روند صلح یکجا شوند.

جمعیت اسلامی افغانستان از سال ۱۳۳۶ خورشیدی به این سو همواره برای تأمین صلح و پیشرفت کشور تلاش کرده است. جمعیت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه از موفقیت روند گفتگوهای صلح حکومت وحدت ملی با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار استقبال کرده است. در ادامه این اعلامیه از گلبدین حکمتیار خواسته شده است که از ادبیات کنایه آمیز به نشانی جمعیت اسلامی خوداری کند.

در اعلامیه جمعیت اسلامی افغانستان آمده است: “ادبیات فضای سیاسی کنونی با ادبیات دوره جنگ های تحمیلی تفاوت بنیادین دارد و جمعیت اسلامی در این فضای جدید زندگی می کند. از حزب اسلامی به رهبری انجینیر گلبدین حکمتیار نیز می خواهد تا از کاربرد ادبیات کنایه آمیز به آدرس جمعیت اسلامی و مقاومت ملی که مخالف روح جمعی فضای سیاسی کشور است، فاصله گرفته شود.”

جمعیت اسلامی افغانستان یک بار دیگر بر موثریت نظام پارلمانی در کشور تأکید کرده و گفته است که این نظام می تواند از انحصاگرایی قدرت جلوگیری کند.

در اعلامیه جمعیت اسلامی افغانستان افزوده شده است: “جمعیت اسلامی افغانستان باور دارد که با توجه به واقعیت ها و ساختار اجتماعی کشور، با توزیع افقی قدرت و مشارکت همگانی، ثبات و توسعه پایدار عینیت می یابد و به همین دلیل نظام پارلمانی را یگانه راه حل برای جلوگیری استبداد و انحصارگرایی می داند.”

جمعیت اسلامی افغانستان در این اعلامیه گفته است که پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان تن دادن به خواست بیگانگان سبب جنگ های تحمیلی در کشور شد.

در اعلامیه جمعیت اسلامی افغانستان تاکید شده است: “به باور ما، اگر پس از پیروزی جهاد مردم افغانستان، خودخواهی ها و تن دادن به خواست بیگانگان سبب جنگ تحمیلی نمی شد، شاهد لانه گیری تروریزم و ویرانی بیشتر کشور نمی بودیم و ده ها هزار انسان این سرزمین، به شمول شخصیت ها و رهبران نامدار احزاب و اقوام مختلف و هزاران تن از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به شهادت نمی رسیدند.”

جمعیت اسلامی افغانستان از آزادی بیان، تأمین حقوق زنان و همدیدیگر پذیری به عنوان دستاورهای بزرگ یک و نیم دهه اخیر یاد کرده و بر حفظ این دستاوردها تأکید کرده است. جمعیت اسلامی همچنان از حکومت وحدت ملی خواسته است که در کنار پیشبرد روند صلح، خلع سلاح همه گروه هایی را که به این روند می پیوندند، به گونه جدی در نظر داشته باشد.