رییس جمهور غنی می گوید که از ارزش های جهاد مردم افغانستان پاسداری می کند. بیست و ششم دلو برابر است با بیست و هفتمین سالروز خروج ارتش سرخ شوروی پیشین از کشور. افغانستان در بیست و ششم ماه دلو ۱۳۶۷ خورشیدی شاهد رویداد بیاد ماندنی در تاریخ سیاسی اش بود. در این روز آخرین […]

رییس جمهور غنی می گوید که از ارزش های جهاد مردم افغانستان پاسداری می کند. بیست و ششم دلو برابر است با بیست و هفتمین سالروز خروج ارتش سرخ شوروی پیشین از کشور. افغانستان در بیست و ششم ماه دلو ۱۳۶۷ خورشیدی شاهد رویداد بیاد ماندنی در تاریخ سیاسی اش بود. در این روز آخرین واحدهای ارتش سرخ شوروی سابق، در نتیجه مبارزه خستگی ناپذیر مجاهدان دلیر این سرزمین، پس از نه سال اشغال، کشور را ترک کردند و به تجاوز نقطه پایان دادند.

به همین مناسبت حکومت وحدت ملی در کابل محفل تجلیل برگزار کرده است. محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور می گوید که از ارزش های جهاد، رشادت ها و فداکاری های مجاهدین افغانستان پاسداری می کند.

درهمین حال داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز فداکاری های مجاهدین افغانستان را ستایش می کند. آقای عبدالله می گوید که حکومت بر حمایت از ورثه شهدا متعهد است. رییس اجرایی با توجه به افزایش ناامنی ها در کشور، دلیل اصلی گسترش آنرا کمرنگ بودن مجاهدین در بخش های امنیتی می داند و تاکید می کند که مجاهدین نقش برجسته در تامین صلح و ثبات دایمی در کشور دارند.

از سویی هم شماری از رهبران پیشین جهادی هرچند فداکاری مردم افغانستان در اخراج قوای شوروی را ستودنی می دانند، اما تاکید می کنند که مداخلات کشورهای بیرونی به ویژه پاکستان دلیل اصلی ناکامی حکومت اسلامی در افغانستان بود.

این درحالیست که قوای اشغالگر اتحاد جماهیر شوروی پیشین با دادن حدود ۵۰ هزار تلفات و میلیاردها دالر خساره، پس از نه سال جنگ و خون ریزی در افغانستان مجبور به ترک این کشور شد.