رییس جمهورغنی امروز اعلام کرد که انس حقانی با دو عضو دیگر شبکه حقانی را به گونه مشروط از زندان بگرام رها می کند. آقای غنی می گوید که این تصمیم را با مشوره آمریکا گرفته است تا گفتگوهای مستقیم دولت با گروه طالبان آغاز شود. انس حقانی و حافظ رشید حدود پنج سال پیش […]

رییس جمهورغنی امروز اعلام کرد که انس حقانی با دو عضو دیگر شبکه حقانی را به گونه مشروط از زندان بگرام رها می کند. آقای غنی می گوید که این تصمیم را با مشوره آمریکا گرفته است تا گفتگوهای مستقیم دولت با گروه طالبان آغاز شود.

انس حقانی و حافظ رشید حدود پنج سال پیش توسط امنیت ملی بازداشت شدند و حاجی مالی خان را حدود هشت سال پیش نیروهای آمریکایی بازداشت کرده بودند. انس حقانی فرد شماره دوم شبکه حقانی است. حافظ رشید عمری از فرماندهان شبکه حقانی بود که برادر او محمدنبی عمری از اعضای ارشد گروه طالبان در دفتر قطر بوده است. حافظ رشید طراح حملات مرگبار بوده است.

رییس جمهورغنی می ‌گوید تصمیم گرفته که انس حقانی را با دو عضو ارشد گروه طالبان به صورت “مشروط” از زندان بگرام آزاد کند. آقای غنی می افزاید که این تصمیم با مشوره شرکای بین ‌المللی به ویژه آمریکا به هدف آغاز گفتگوهای مستقیم با گروه طالبان گرفته است. رییس جمهورغنی تأکید می کند که آزادی این سه عضو ارشد شبکه حقانی باعث تشدید حمله های گروه طالبان نخواهد شد.

با آن که آقای غنی به گونه مستقیم اشاره نکرد که این زندانیان گروه طالبان در بدل رهایی استادان دانشگاه آمریکایی افغانستان رها می شوند، اما از وضعیت صحی استادان ربوده شده توسط طالبان نگرانی کرد.

بااین حال، سفیر آمریکا در کابل از رهایی سه زندانی طالبان استقبال کرده است. جان بس سفیر آمریکا در کابل در گفتگو با خبرنگاران گفته است که از این اقدام رییس جمهور غنی حمایت می‌کند و امیدوار است که این کار سبب برداشتن گام‌ هایی از سوی طالبان شود.

آقای بس اظهار امیدواری کرده است که گروه طالبان این اقدام را با “اقدامات انسانی ‌شان” و رهایی شماری از زندانیان نظامیان افغانستان و گروگان‌های غربی پاسخ دهد.