رییس جمهوری کشور می گوید که بانکداری در افغانستان به وسیله ای برای دزدی دارای عامه مبدل شده است.هرچند میزان سپرده ‌های مردم به بانک های خصوصی پیشرفت خوبی را نشان می ‌دهد، اما نظام بانکداری افغانستان در این یک دهه، مشکلات زیادی را پشت سر گذشتانده است. حدود دو سال پیش ورشکست شدن “کابل […]

رییس جمهوری کشور می گوید که بانکداری در افغانستان به وسیله ای برای دزدی دارای عامه مبدل شده است.هرچند میزان سپرده ‌های مردم به بانک های خصوصی پیشرفت خوبی را نشان می ‌دهد، اما نظام بانکداری افغانستان در این یک دهه، مشکلات زیادی را پشت سر گذشتانده است. حدود دو سال پیش ورشکست شدن “کابل بانک” یکی از بزرگترین بانک‌ های خصوصی در کشور، زنگ خطری برای همه بانک ‌های خصوصی بود. نزدیک به یک میلیارد دالر سپرده ‌های مردم در نتیجه آنچه فساد مدیران این بانک خوانده می‌ شود، مفقود شده است.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور در نشستی که به مناسبت معرفی رییس بانک مرکزی در کابل راه اندازی شده بود می گوید که بانک داری در افغانستان به وسیله ای برای فراهم سازی زمینه قرضه دهی به مردم نه، بلکه به وسیله ای برای دزدی دارای عامه مبدل شده است. آقای غنی به اصلاح سیستم بانک داری در کشور تاکید می کند و اسقلالیت بانک مرکزی در امر انسجام سیاست پولی را مهم می خواند.

درهمین حال خلیل الله صدیق رییس بانک مرکزی اطمینان می دهد که برای بهبود سیستم بانکی در افغانستان تلاش می کند. آقای صدیق سیستم کنونی بانکی در کشور را پر از مشکل می داند و می گوید که برای ایجاد یک سیستم بانکی قانون مند تلاش جدی می کند.

این درحالیست که پس از فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی بانکداری خصوصی، تجربه تازه ی درین کشوربود.در یک دهه گذشته در افغانستان سیزده  بانک خصوصی ایجاد شده که در کنار سه بانک دولتی دست به فعالیت می زنند.