رییس جمهوری کشور می گوید که بدون همکاری جهانی مبارزه با افراطیت در افغانستان، منطقه و جهان نا ممکن است. (روز چهارشنبه ۴حمل/فروردین) کابل میزبان چهارمین نشست نمایندگان بیست کشور فقیر و جنگ زده جهان بود. این کشورها تحت عنوان g7 گردهم آمده اند. هدف از تأسیس این گروه رسیدن به خودکفایی، رسیدن به ثبات […]

رییس جمهوری کشور می گوید که بدون همکاری جهانی مبارزه با افراطیت در افغانستان، منطقه و جهان نا ممکن است. (روز چهارشنبه ۴حمل/فروردین) کابل میزبان چهارمین نشست نمایندگان بیست کشور فقیر و جنگ زده جهان بود. این کشورها تحت عنوان g7 گردهم آمده اند. هدف از تأسیس این گروه رسیدن به خودکفایی، رسیدن به ثبات سیاسی، تأمین صلح در کشورهای متأثر از جنگ است. محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور در این نشست، افراط گرایی را مشکل عمده جهانی عنوان کرد و گفت که مبارزه با این پدیده نیازمند همکاری های جدی جهانی است.

آقای غنی افزود که هیچ کشوری از افراط گرایی مصئون نیست و افراط گرایی همه روزه از جهانیان قربانی می گیرد. به گفته رییس جمهور غنی، یگانه راه پیروزی در راستای مبارزه با افراط گرایی متحد شدن کشورها و همکاری صادقانه آنها است. رییس جمهوری کشور تاکید کرد که تأمین صلح و ثبات سیاسی در جهان یک نیاز مبرم است و این پدیده فقط در سایه تامین امنیت امکان پذیر است.

از سویی هم شماری از اشتراک کنندگان در این نشست می گویند که بروز گسترده ناامنی ها در نقاط مختلف، صلح و ثبات جهانی را با مشکل رو برو کرده است. کی والا رنانا گاسمو وزیر پلان و سرمایه گزاری تیمور شرقی می گوید که هیچ کشور فقیر و غنی جهان از دهشت و وحشت مصئون نیست. آقای گاسمو می افزاید که صلح نیاز مبرم جهان است و باید در این زمینه همکاری های صادقانه از سوی کشورها در هماهنگی با سازمان ملل متحد صورت گیرد.

گروه g7 در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی هفت کشور به شمول افغانستان تحت عنوان “وداع با بحران و استقبال از توسعه” ایجاد شد و اکنون بیست کشور جنگ زده و نادار عضویت این گروه را دارند. نشست های پیشین این گروه در کشور های تیمور شرقی، سودان جنوبی، هایتی و توگو برگزار شده است.