مسوولان شورای عالی طبی کشور می گویند که در سال دو هزار و هژده میلادی بیش از نزده هزار واقعه بیماری سرطان در کشور به ثبت رسیده است که از آن جمله بیش از چهارده هزار تن زندگی خود را از دست داده اند. رییس جمهورغنی رقم مرگ و میر افراد مبتلا به بیماری سرطان […]

مسوولان شورای عالی طبی کشور می گویند که در سال دو هزار و هژده میلادی بیش از نزده هزار واقعه بیماری سرطان در کشور به ثبت رسیده است که از آن جمله بیش از چهارده هزار تن زندگی خود را از دست داده اند. رییس جمهورغنی رقم مرگ و میر افراد مبتلا به بیماری سرطان را فاجعه بار می خواند و مسوولان وزارت صحت عامه را در پیوند به این موضوع به بی توجهی متهم می کند.

وزارت صحت عامه نشستی را تحت نام”مبارزه با بیماری سرطان” در کابل برگزار کرده است. آمار نهادهای پژوهشی نشان می دهد که در کنار نا امنی، انفجار و انتحار بیماری سرطان از دیگر مواردی است سالانه از مردم افغانستان قربانی می گیرد. نسرین اوریا خیل، رییس شورای عالی طبی کشور می گوید که در سال دو هزار و هژده میلادی بیش از نزده هزار واقعه بیماری سرطان به ثبت رسیده است. به گفته بانو اوریاخیل، از این جمله بیش از چهارده هزار تن زندگی خود را از دست داده اند.

رییس جمهورغنی با انتقاد از کم توجهی مسوولان وزارت صحت عامه به کاهش مرگ و میر افراد مبتلا به بیماری سرطان رقم مرگ و میر شهروندان مبتلا به بیماری سرطان را فاجعه بار می خواند.

رییس جمهورغنی به وزارت مالیه دستور داده است که هزینه ایجاد “مرکز تشخیص سرطان” را شامل بودجه توسعه ای سال نود و نه خورشیدی کند.

مسوولان شورای عالی طبی ایجاد مرکز تشخیص سرطان را ضروری می دانند و تاکید می کنند با ایجاد این مرکز در کشور از یک سو مشکل افراد مبتلا به بیماری سرطان حل می شود و از طرف دیگر جلو فرار میلیون ها افغانی از کشور گرفته خواهد شد.