کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که روند بازشماری و تفتیش آرا صبح روز یک‌شنبه، در سراسر کشور بار دیگر آغاز شده است. درهمین حال، روند بازشماری آرا در شماری از ولایت ها با مخالفت هواداران دسته‌های انتخاباتی معترض به روند تفتیش آرا رو به‌ رو شده‌است. پس از اعلام کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر آغاز مجدد […]

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که روند بازشماری و تفتیش آرا صبح روز یک‌شنبه، در سراسر کشور بار دیگر آغاز شده است. درهمین حال، روند بازشماری آرا در شماری از ولایت ها با مخالفت هواداران دسته‌های انتخاباتی معترض به روند تفتیش آرا رو به‌ رو شده‌است.

پس از اعلام کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر آغاز مجدد روند بازشماری و تفتیش آراء در شماری از ولایت ها، هواداران تکت های انتخاباتی در برابر این روند اعتراض کردند. این اعتراض ها در ولایت های، بدخشان، تخار، کندز، بغلان، سمنگان، سرپل، جوزجان، پروان و پنجشیر صورت گرفته است. شماری از اعتراض کنندگان در تخار آغاز مجدد روند بازشماری آراء را غیرقانونی می دانند و از کمیسیون انتخابات می خواهند که این روند را متوقف کند. آنان هشدار می دهند که اگر روند بازشماری مجدد آراء دراین ولایت متوقف نشود، دست به اعتراض های گسترده خواهند زد.

در ولایت کندز اما نیروهای امنیتی علیه اعتراض کنندگان از زور کار گرفته است. در همین حال، عبدالله عبدالله رهبر تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی استفاده از نیروهای امنیتی بر ضد مردم را خلاف قانون می داند.

همچنان شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر تأکید کرده اند تا زمانی که آراء پاک و ناپاک جدا نشود، بازشماری آراء از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را نمی پذیرند. این شورا طی اعلامیه ای از رییس و هیأت رهبری کمیسیون مستقل انتخابات خواسته که خلاف رویه ها، طرزالعمل ها و لوایح کمیسیون اقدام نکنند. در این اعلامیه همچنان آمده است که هرگونه تصمیم گیری های خلاف قانون مردود و در تضاد با منافع عمومی و ثبات ملی کشور تلقی می شود.