در ادامه‌ی نگرانی‌های جهانی از اوضاع زنان و دختران در افغانستان، استارک واتزینگر وزیر آموزش آلمان حمایت خود را از تلاش‌‌های زنان در افغانستان برای به دست ‌آوردن حقوق اساسی‌شان اعلام کرد. وی بیان کرد که آموزش نقشی محوری در پیش‌برد جنبش‌‌های حقوق زنان و مبارزات آزادی‌‌خواهانه آنان دارد. با رویکارآمدن حکومت جدید در کشور […]

در ادامه‌ی نگرانی‌های جهانی از اوضاع زنان و دختران در افغانستان، استارک واتزینگر وزیر آموزش آلمان حمایت خود را از تلاش‌‌های زنان در افغانستان برای به دست ‌آوردن حقوق اساسی‌شان اعلام کرد. وی بیان کرد که آموزش نقشی محوری در پیش‌برد جنبش‌‌های حقوق زنان و مبارزات آزادی‌‌خواهانه آنان دارد.

با رویکارآمدن حکومت جدید در کشور دختران از رفتن به مکتب‌های متوسطه و لیسه و همچنان دانشگاه‌ها محروم شدند. این امر واکنشهای ملی و بین‌المللی را نیز به همراه داشت؛ اما مقام‌های حکومت سرپرست تأکید می‌کنند که از آموزش و کار زنان در چهارچوب شریعت اسلامی حمایت می‌کنند. در این حال، استارک واتزینگر وزیر آموزش آلمان پیشتیبانی خود را از مبارزات زنان افغانستان علیه نقض حقوق‌شان اعلام کرد. وی بیان کرد که آموزش نقشی محوری در پیش‌برد جنبش‌های حقوق زنان و مبارزات آزادی‌خواهانه زنان دارد.

شمار دیگری از فعالان حقوق زن می‌گویند که جهان باید به‌دنبال راهی برای کوتاه ساختن زمان محدویت‌ها علیه زنان باشد. آنان از حکومت سرپرست نیز می‌خواهند که به محدویت‌ها علیه زنان پایان بدهد.

از زمان رویکارآمدن حکومت سرپرست، دختران افغانستان از تحصیل محروم  و زنان کشور از اشتغال در سازمان‌‌های امدادی منع شدند، آرایشگاه‌ها تعطیل شد و رفتن زنان به پارک‌‌ها و سفر زنان بدون حضور محرم ممنوع اعلام شد. با این حال، مقام‌های حکومت سرپرست می‌گویند که حقوق زنان در افغانستان در چارچوب شریعت اسلامی تأمین است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv