وزارت مبارزه علیه مواد مخدر اعلام کرده است که راهبرد منطقه ای به‌هدف مبارزه مشترک علیه مواد مخدر را تدوین می کند. جاوید احمد قایم معین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به رسانه ها گفته است که طرح راهبرد چگونگی مبارزه مشترک کشورهای منطقه علیه مواد مخدر تدوین شده و تا یک […]

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر اعلام کرده است که راهبرد منطقه ای به‌هدف مبارزه مشترک علیه مواد مخدر را تدوین می کند.

جاوید احمد قایم معین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به رسانه ها گفته است که طرح راهبرد چگونگی مبارزه مشترک کشورهای منطقه علیه مواد مخدر تدوین شده و تا یک ماه دیگر به نشست مشترک کارشناسان کشورهای منطقه در کابل ارایه خواهد شد. در این نشست به شمول نماینده افغانستان، کارشناسان دوازده کشور منطقه اشتراک خواهند کرد. پیش از این رییس جمهور غنی گفته است که در مساله مواد مخدر دست کشورهای همسایه نیز دخیل است و بدون همکاری آنان مبارزه با مواد مخدر موفق شده نمی‌تواند. به همین دلیل حکومت افغانستان خواستار آن شد تا در راهبرد تازه واشنگتن در قبال افغانستان به مبارزه علیه مواد مخدر نیز جا داده شود، اما مقام‌های آمریکایی مبارزه با مواد مخدر را مسوولیت حکومت افغانستان خوانده اند.

معین پالیسی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می گوید که در گذشته نیز در رابطه به همکاری‌های منطقه ای در مبارزه علیه مواد مخدر طرح و میکانیزم‌های وجود داشت، اما راهبرد مشخص و منظمی که می توانست منجر به هماهنگی و اعتماد میان کشورهای منطقه شود، وجود نداشت.

در همین حال، شماری از آگاهان می گویند کشت گسترده کوکنار در افغانستان، نا امنی و سرحدات باز با کشورهای همسایه زمینه تولید و قاچاق مواد مخدر را فراهم ساخته است. به گفته آگاهان تا زمانی‌که جامعه جهانی، به ویژه کشورهای همسایه افغانستان در مبارزه علیه مواد مخدر صادق نباشند، تلاش‌های حکومت افغانستان به تنهایی نتیجه نخواهد داد.