افغانستان عضویت مرکز بین المللی انرژی قابل تجدید را کسب کرد. مرکز بین المللی انرژی قابل تجدید در شهر ابوظبی امارات متحده عربی موقعیت دارد و کشورهای شامل در این مرکز را در راستای دسترسی پایدار و مصوون به انرژی تجدید پذیر تحت حمایت قرار می دهد. وزارت امور خارجه می‎گوید که طبق اطلاع رسمی […]

افغانستان عضویت مرکز بین المللی انرژی قابل تجدید را کسب کرد. مرکز بین المللی انرژی قابل تجدید در شهر ابوظبی امارات متحده عربی موقعیت دارد و کشورهای شامل در این مرکز را در راستای دسترسی پایدار و مصوون به انرژی تجدید پذیر تحت حمایت قرار می دهد.

وزارت امور خارجه می‎گوید که طبق اطلاع رسمی وزارت امور خارجه آلمان که امانت دار منشور مرکز بین المللی انرژی قابل تجدید است، مراحل عضویت افغانستان به مرکز بین المللی انرژی قابل تجدید نهایی شده است. افغانستان یکی از اعضای امضا کننده منشور سازمان انرژی قابل تجدید، در سال ۲۰۰۹ میلادی بود و اکنون به حیث یک صد و پنجاهمین کشور عضو این مرکز به شمار می رود.

وزارت امور خارجه اعلام کرده است که مرکز بین ‌المللی انرژی قابل تجدید که مقر آن در شهر ابوظبی امارات متحده عربی موقعیت دارد؛ کشورهای شامل در این مرکز را در دسترسی پایدار و مصوون انرژی تجدید پذیر مختلف به شمول انرژی آبی، آفتابی، بایو انرژی و انرژی بادی مورد حمایت قرار می ‌دهد. هدف اساسی این مرکز رفاه و رشد اقتصادی پایدار و سازگار با محیط زیست است. این وزارت گفته است، با کسب عضویت مرکز بین المللی انرژی قابل تجدید، افغانستان نه تنها مساعدت‌ های تخنیکی، مشورتی و توسعه ظرفیت این مرکز برای استفاده بهینه از ظرفیت بالای انرژی قابل تجدید ویژه انرژی آبی، آفتابی و بادی بهره ‌مند خواهد شد، بلکه انتقال تکنالوژی در توسعه انرژی قابل تجدید و سرمایه ‌گذاری در این عرصه نیز در کشور تسهیل و تشویق خواهد شد.

در ماه سنبله سال جاری ساخت نخستین نیروگاه تولید برق خورشیدی و بادی در ولایت هرات آغاز شد و قرار است کار آن در سال دو هزار و هفده میلادی تکمیل شود. وزارت انرژی و آب اعلام کرده است که این نیروگاه، قدرت تولید یک هزار و هفت صد کیلووات انرژی آفتابی و سه صد کیلووات انرژی بادی را دارا خواهد بود.