وزارت صحت عامه اعلام کرده است که برای مبارزه مشترک افغانستان و پاکستان در راستای محو بیماری فلج کودکان، تاکنون چندین نشست مشترک برگزار شده است. افغانستان، پاکستان و نیجریا تنها سه کشور اند که هنوز ویروس فلج کودکان یا پولیو در آن وجود دارد و صحت کودکان را تهدید می ‌کند. پیش از این […]

وزارت صحت عامه اعلام کرده است که برای مبارزه مشترک افغانستان و پاکستان در راستای محو بیماری فلج کودکان، تاکنون چندین نشست مشترک برگزار شده است.

افغانستان، پاکستان و نیجریا تنها سه کشور اند که هنوز ویروس فلج کودکان یا پولیو در آن وجود دارد و صحت کودکان را تهدید می ‌کند. پیش از این بارها مسوولان صحت کشور از وجود واقعات فلج کودکان در پاکستان و تردد شهروندان افغانستان در دوطرف مرز به عنوان مهم ترین چالش فرا راه مبارزه با این بیماری در افغانستان یاد کرده اند.

وزارت صحت عامه می ‌گوید که مقام‎ های افغانستان و پاکستان توافق کرده اند تا برای محو بیماری پولیو یا فلج کودکان به گونه مشترک کار کنند. وزارت صحت عامه با نشر اعلامیه ای گفته است که با وجود افزایش تنش‌ های سیاسی میان افغانستان و پاکستان، مقام ‌های صحی دو کشور، توافق کرده اند تا برای از بین بردن ویروس فلج کودکان، به گونه مشترک تلاش کنند. وزارت صحت عامه کشور گفته است که کابل از هرگونه فرصت و امکانات در جهت محو بیماری فلج کودکان استفاده می ‌کند تا در آینده هیچ کودکی در افغانستان به این بیماری مبتلا نشود.

توافق روی مبارزه مشترک با پولیو، پس از جلسه مشترک به روز سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، در کابل با حضور مسوولان صحی افغانستان و پاکستان و نمایندگان سازمان صحی جهان، یونیسف و بنیاد بیل و میلدا گیتس، صورت گرفت. از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون سه واقعه مثبت پولیو در ولایت‌های کندهار، هلمند و کندز به ثبت رسیده است. در سال دوهزار و شانزده میلادی، سیزده مورد مثبت پولیو در سراسر افغانستان به ثبت رسیده بود که هفت مورد آن در میان کودکان مهاجر وزیرستانی ساکن در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا بود.