بیش از ۲۰۰ روز می‌‍شود که به دختران بالاتر از صنف ششم از سوی حکومت سرپرست امارت اسلامی اجازه‌ی رفتن به مکتب داده نشده و در این مدت سازمان‌ها ونهادهای متعدد داخلی و خارجی طی اعلامه‌های خواستار بازگشایی مکتب‌های دختران شده و از ادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌ها هشدار داداند. در همین حال، انعام‌‌الله سمنگانی، معاون […]

بیش از ۲۰۰ روز می‌‍شود که به دختران بالاتر از صنف ششم از سوی حکومت سرپرست امارت اسلامی اجازه‌ی رفتن به مکتب داده نشده و در این مدت سازمان‌ها ونهادهای متعدد داخلی و خارجی طی اعلامه‌های خواستار بازگشایی مکتب‌های دختران شده و از ادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌ها هشدار داداند.

در همین حال، انعام‌‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی امارت اسلامی از ایجاد یک کمیته‌ای ۸ نفری به رهبری شیخ عبدالحکیم حقانی، سرپرست دادگاه عالی برای بازگشایی مکتب‌های دختران خبر داده می‌گوید که این کمیته ۸ عضو دارد که شامل علما و دانشمندان است. درهمین حال، شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که بسته ماندن مکتب‌های دختران پیامدهای منفی بر حقوق‌بشر و رشد اقتصاد کشور خواهد داشت. آنان می‌گویند که امارت اسلامی برای داشتن یک حکومت موفق باید اجازه‌ی تحصیل کار و مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی به زنان کشور را بدهند.

از سویی‌هم، سازمان همکاری‌های اسلامی با استقبال از تشکیل کمیته‌ای بازگشای مکتب‌های دختران از امارت اسلامی خواسته که گام‌‌های ملموسی در امر تامین حق اساسی دختران افغانستان بردارد.

این در حالی‌است که پس از به قدرت رسیدن دوباره‌ی  امارت اسلامی، دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نیافته و مولوی نورالله منیر سرپرست وزارت معارف امارت اسلامی پیش از این گفته بود که در چارچوب شریعت به حق آموزش دختران متعهد است.