ند پرایس سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا هشدار داد که اگر حکومت سرپرست بر تعهدات خود دربرابر القاعده در افغانستان عمل نکند، امریکا توانایی آنرا دارد تا دست به کار شود. ند پرایس افزود که مقام‎‌های کنونی کابل به‌گونه‌ی خصوصی و علنی تعهد کرده‌اند که اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان در برابر امریکا استفاده شود. […]

ند پرایس سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا هشدار داد که اگر حکومت سرپرست بر تعهدات خود دربرابر القاعده در افغانستان عمل نکند، امریکا توانایی آنرا دارد تا دست به کار شود.

ند پرایس افزود که مقام‎‌های کنونی کابل به‌گونه‌ی خصوصی و علنی تعهد کرده‌اند که اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان در برابر امریکا استفاده شود. هم زمان با این، رییس ستاد مشترک پیمان امنیت جمعی، گفته که در صورتی ‌که تاجیکستان با تهدیدی از سوی افغانستان روبه‌رو شود، نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی واکنش نشان خواهند داد. درهمین‌حال، شماری از آگاهان می‌گویند که امریکا تلاش دارد که با استفاده از استخبارات منطقه و برخی گروه‌های تروریستی به آسیای میانه نفوذ کند.

در ادامه نگرانی‌های جامعه جهانی از حضور و فعالیت گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان، ند پرایس سخن‌گوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌‎گوید که اگر حکومت سرپرست بر تعهدات خویش علیه القاعده در افغانستان عمل نکند، امریکا توانایی آن‌را دارد تا دست به کار شود. ند پرایس افزود که ما اجازه نخواهیم داد که هیچ گروهی برای ما و متحدان ما چالش ایجاد کند: ″اگر طالبان نتوانند یا مایل نباشند به تعهداتی که کرده‌اند جامه عمل بپوشانند، ما آماده‌ایم، مایل استیم و توانایی آن‌را داریم که خود اقدام کنیم. به تهدیدات اجازه نخواهیم داد تا ظهور کرده و چالشی را متوجه ایالات متحده، شرکای ما و متحدین ما سازد. ما قاطعانه برای مختل کردن چنین تهدیدات عمل خواهیم کرد″.

سخن‌گونی وزارت خارجه امریکا هم‌چنان بیان داشت که مقام‌های کنونی کابل به‌گونه‌ی خصوصی و علنی تعهد کرده‌اند که اجازه نخواهند داد از قلم‌رو افغانستان منحیث پناهگاه امن برای آنانی استفاده شود که در برابر ایالات متحده توطیه خواهند کرد.

همزمان با این، اناتولی سیدروف، رییس ستاد مشترک پیمان امنیت جمعی، گفته که در صورتی ‌که تاجیکستان با تهدیدی از سوی افغانستان روبه‌رو شود، نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی واکنش نشان خواهند داد. درهمین‌حال، شماری از آگاهان می‌گویند که امریکا تلاش دارد که با استفاده از استخبارات منطقه و برخی گروه‌های تروریستی به آسیای میانه نفوذ کند.

این درحالی‌است که روز (چهارشنبه، ۲۶ دلوئ) نیز رییس ستاد مشترک، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه از افزایش روند جلب و جذب گروه شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد که در واکنش به آن، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه این اظهارات را بی‌اساس خوانده و گفت که داعش در افغانستان جای ندارد و خاک افغانستان علیه کسی استفاده نمی‌‌شود.