محمد سرگزی، نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نسبت به تامین نشدن حق‌آبه این کشور از افغانستان انتقاد کرد. وی تاکید می‌کند که مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان از طریق افراد محلی، در مسیر حقابه ایران انحراف ایجاد کرده‌است وحق‌آبه این کشور  به‌هدر می‌رود. در همین‌حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست […]

محمد سرگزی، نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نسبت به تامین نشدن حق‌آبه این کشور از افغانستان انتقاد کرد.

وی تاکید می‌کند که مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان از طریق افراد محلی، در مسیر حقابه ایران انحراف ایجاد کرده‌است وحق‌آبه این کشور  به‌هدر می‌رود. در همین‌حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی‌اش دلایل افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند قانع کننده نداست.

محمد سرگزی نماینده مجلس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از رویکرد افغانستان در مورد تامین حق‌آبه ایران انتقاد کرد. وی می‌گوید که حکومت سرپرست افغانستان از طریق افراد محلی، در مسیر حق‌آبه ایران انحراف ایجاد کرده‌است و حق‌آبه این کشور به‌هدر می‌رود. وی از مقام‌های کشورش خواست که در این رابطه با مقام‌های حکومت کنونی افغانستان به‌گونه درست صحبت کنند: ″طالبان از زمانی که در راس هیات حاکمه افغانستان حضور یافته صحبتی از تخصیص ندادن حق‌ آبه ایران نکرده اما در میدان واقعیت نیز اقدام خاصی انجام نداده است. این مهم در حالی‌است که دولت قبلی افغانستان به صراحت عنوان می‌کرد آب را در مقابل نفت می‌دهیم.″

در همین‌حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفتگی‌اش دلایل افغانستان درباره حق‌‌آبه هیرمند قانع کننده نداست.  سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید می‌کند که موضوع حق‌آبه به‌گونه‌ی عام مورد توجه دولت و دستگاه دیپلماسی است. به گفته وی، به‌ویژه رییس‌جمهور همواره بر ضرورت پیگیری حق‌آبه تاکید دارند.

این در حالی‌است که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود که با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در حاشیه نشست سمرقند، درباره حق ایران از آب دریای هلمند به‌گونه مفصل گفت‌وگو و بر تطبیق آن تاکید کرده‌است.