هیدر بار، معاون دیدبان حقوق‌بشر از نبود زنان در نشستی که به میزبانی انتونیو‌ گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در دوحه برگزار می‌شود، انتقاد کرده‌است. هیدر بار، در رشته تویت‌هایی گفته که تقریبا تمامی نمایندگان ویژه‌‌ی کشورها در امور افغانستان مرد استند و علی ‌رغم درخواست‌های مکرر، هیچ زن افغانستان در این نشست دعوت نشده‌است. […]

هیدر بار، معاون دیدبان حقوق‌بشر از نبود زنان در نشستی که به میزبانی انتونیو‌ گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در دوحه برگزار می‌شود، انتقاد کرده‌است.

هیدر بار، در رشته تویت‌هایی گفته که تقریبا تمامی نمایندگان ویژه‌‌ی کشورها در امور افغانستان مرد استند و علی ‌رغم درخواست‌های مکرر، هیچ زن افغانستان در این نشست دعوت نشده‌است. در همین‌حال، ضمیر کابلوف نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل برای افغانستان می‌‌گوید که او از نشست دوحه در مورد افغانستان توقع زیادی ندارد. درهمین‌حال، شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که برگزاری اینگونه نشست‌ها بدون حضور زنان افغانستان وقت‌کشی است.

قرار است تا چند روز دیگر نشستی به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود، دیدبان حقوق‌بشر از برگزاری این نشست در نبود زنان انتقاد کرده‌است. هیدر بار، مسوول بخش زنان در دیدبان حقوق‌بشر در رشته تویت‌هایی گفته است که تقریبا همه نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان مرد استند و علی ‌رغم درخواست‌های مکرر، هیچ زن از افغانستان در این نشست دعوت نشده‌است. از دید هیدر بار این نشست برای آینده زنان افغانستان و کشورشان کلیدی است.

او نگاشته است: ″ما درک می‌‌کنیم که اقدامات طالبان خارج از کنترول جامعه بین‌المللی است. اما ما درک نمی‌کنیم که چرا زنان افغانستان به طور کامل از نشست سازمان ‌دهی شده ملل متحد در دوحه، “سازمانی” که موظف به اجرای قطعنامهٔ ۱۳۲۵ است، کنار گذاشته می‌‌شوند″.

در همین‌حال، ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه در امور افغانستان اعلام کرده است که در نشست دوحه شرکت خواهد کرد. ضمیر کابلوف گفته است که روسیه در این نشست گفت‌وگوی صادقانه و صریح خواهد داشت. او در عین حال، می‌‌گوید که انتظار بزرگ و خاصی از نشست دوحه وجود ندارد: ″ما هیچ توقع زیادی نداریم؛ زیرا آن‌ چه آنتونیو گوترش، دبیر سازمان ملل تلاش کرده است، ایجاد نوعی توازن بین رویکردهای کشورهای منطقه و رویکردهای غرب به رهبری ایالات متحده امریکا باشد که به ‌سختی می‌‌تواند انجام دهد. ما خواهیم دید. حداقل یک گفت‌وگوی صریح انجام خواهیم داد″.

هم‌چنان شماری از فعالان فرهنگی و سیاسی افغانستان با ارسال نامه به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل گفته اند که با هرگونه ایده به‌منظور تسهیل روند به‌رسمیت شناسی حکومت سرپرست مخالف اند. این فعالان تاکید کرده‌اند که از هرگونه ابتکار سیاسی تحت رهبری سازمان ملل که منحصرا با هدف تسهیل به‌رسمیت شناختن امارت اسلامی به‌عنوان دولت قانونی افغانستان صورت می‌گیرد عمیقا نگران هستند.

هم‌چنان شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند تازمانی که حکومت سرپرست به خواست‌های جهان عمل نکند، به‌رسمیت شناخته نخواهد شد.

این در حالی‌است که قرار است دبیرکل سازمان ملل متحد به تاریخ اول و دوم ماه می، نشستی را برای ارزیابی وضعیت افغانستان در دوحه، پایتخت قطر میزبانی کند. در این نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان اشتراک خواهند کرد. ملل متحد گفته است که اشتراک ‌کنندگان در این نشست که پشت درهای بسته برگزار می‌شود،‌ در مورد اهداف مشترک برای یافتن راه حل پایدار به‌وضعیت افغانستان بحث خواهند کرد.