محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح می ‌گوید نظام که گروه طالبان می خواهد، برای مردم افغانستان به ویژه برای نسل جدید قابل پذیرش نیست. رییس شورای عالی صلح، روز چهارشنبه در کابل گفت که صلح یگانه خواست شهروندان کشور است و گروه طالبان برخلاف توقع مردم افغانستان به جنگ ادامه می دهد. آقای […]

محمد کریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح می ‌گوید نظام که گروه طالبان می خواهد، برای مردم افغانستان به ویژه برای نسل جدید قابل پذیرش نیست.

رییس شورای عالی صلح، روز چهارشنبه در کابل گفت که صلح یگانه خواست شهروندان کشور است و گروه طالبان برخلاف توقع مردم افغانستان به جنگ ادامه می دهد. آقای خلیلی با اشاره به نظام سیاسی مورد نظر گروه طالبان گفته است: “امروز افغانستان تغییر کرده، عوض شده است و یک نسل جدید در آن آمده است.” آقای خلیلی تأکید کرده که گروه طالبان درک کند که برای نسل جدید افغانستان به هیچ وجه، امارت اسلامی یک نظام و حکومت پاسخگو نیست و قابل قبول هم نیست.

قرار است تا سه روز دیگر هفتمین دور گفتگوهای صلح افغانستان میان زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در قطر آغاز شود.

دیروز مایک پمپیو، وزیر خارجه آمریکا به کابل آمد و با رهبران حکومت افغانستان، چهره‌ های سیاسی -جهادی، فعالان حقوق زن و نمایندگان جامعه مدنی در نشست‌ های جداگانه در باره صلح افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

کریم خلیلی درباره دیدار رهبران پیشین جهادی و چهره‌ های سیاسی با آقای پمپیو گفته که در این دیدار ها بر گفتگو های صلح همه پذیر تأکید شده است. به گفته آقای خلیلی صلح در ساحه حکمرانی گروه طالبان به معنای تسلیم شدن به این گروه است.

مایک پمپیو، وزیر خارجه آمریکا شام سه شنبه در کابل گفت که امیدوار است قبل از اول سپتمبر سال جاری، توافقی با گروه طالبان حاصل شود.

آقای پمپیو افزوده که پیشرفت ‌های خوبی در مذاکرات با طالبان حاصل شده و انتظار می ‌رود توافق با طالبان در زمینه عدم استفاده از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی، به زودی نهایی شود.