در ادامه نگرانی‌ها از ادامه محرومیت زنان و دختران کشور از کار، تحصیل و آموزش، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته تا زمانی که حکومت کنونی افغانستان به حقوق‌بشر احترام نگذارد و سیاست‌اش در قبال زنان این کشورتغییر ندهد، امریکا هرگز آنرا برسمیت نمی‌ شناسد. درهمین‌حال، شماری از استادان دانشگاه به‌رسمیت شناسی حکومت […]

در ادامه نگرانی‌ها از ادامه محرومیت زنان و دختران کشور از کار، تحصیل و آموزش، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته تا زمانی که حکومت کنونی افغانستان به حقوق‌بشر احترام نگذارد و سیاست‌اش در قبال زنان این کشورتغییر ندهد، امریکا هرگز آنرا برسمیت نمی‌ شناسد.

درهمین‌حال، شماری از استادان دانشگاه به‌رسمیت شناسی حکومت کنونی را به عملی‌سازی تعهدات جهانی از سوی حکومت سرپرست مشروط می‌کنند.

پس از حاکمیت حکومت جدید بر کشور در اگست ۲۰۲۱ میلادی، به طور مداوم محدودیت‌های بر زنان و دختران اعمال شد. نه‌تنها زنان و دختران از کار در ادارات خصوصی منع شده‌اند؛ بلکه دختران از رفتن به‌مکتب و دانشگاه منع شدند. این امر واکنش‌های گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را در پی داشت. حالا مایکل مک ‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای امریکا گفته تا زمانی که حکومت کنونی افغانستان به حقوق‌بشر احترام نگذارد و سیاست‌اش را در قبال زنان این کشور تغییر ندهد، امریکا هرگز آنرا برسمیت نمی‌‌شناسد: ″پیام به طالبان اینست که اگر طالبان می‌خواهند به‌رسمیت شناخته شوند، باید با زنان به‌عنوان یک قشر برابر رفتار کنند نه به‌عنوان مالکیت و دارایی‌شان. در این مورد ما موقف بسیار قوی داریم.″

درهمین‌حال، شماری از استادان دانشگاه به‌رسمیت شناسی حکومت کنونی را مشروط به‌رعایت قاعده‌های بین‌المللی می‌خوانند.

این در حالی‌است که جهان همواره حکومت سرپرست را به نقض حقوق‌بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران در کشور متهم کرده؛ اما، مقام‌های حکومت سرپرست به تکرار گفته اند که به‌حقوق‌بشر مطابق به آموزه‌های دین اسلام پابند هستند.