در ادامه‌ی نگرانی‌ها از وضعیت خبرنگاران افغانستان، سازمان گزارش‌گران بدون مرز با انتقاد از کندی روند انتقال خبرنگاران در معرض خطر از افغانستان و روسیه به آلمان، می‌‌گوید که حکومت این کشور بر تعهداتش مبنی بر پذیرش خبرنگاران عمل نکرده‌است. با سقوط حکومت پیشین صدها تن از خبرانگارن افغانستان به کشورهای همسایه برای پیش‌برد پروندهای […]

در ادامه‌ی نگرانی‌ها از وضعیت خبرنگاران افغانستان، سازمان گزارش‌گران بدون مرز با انتقاد از کندی روند انتقال خبرنگاران در معرض خطر از افغانستان و روسیه به آلمان، می‌‌گوید که حکومت این کشور بر تعهداتش مبنی بر پذیرش خبرنگاران عمل نکرده‌است.

با سقوط حکومت پیشین صدها تن از خبرانگارن افغانستان به کشورهای همسایه برای پیش‌برد پروندهای مهاجرتی‌شان رفتند و اکنون با چالش‌های از جمله اخراج اجباری رو‌به‌رو شده‌اند. اینک در گزارش سازمان گزارش‌گران بدون مرز آمده که علی‌‌رغم وضعیت وخیم بشری در افغانستان و تعهدات متعدد آلمان برای پذیرش خبرنگاران در معرض خطر، این کشور تاکنون از میان چهار هزار و ۲۰۰ پرونده‌ی پذیرفته‌شده، تنها به ۲۳ فرد واجد شرایط اجازه ورود به آلمان را داده‌‌است. این درحالیست که شماری از خبرنگاران دارنده‌ی پرونده‌های پناهندگی آلمان که در افغانستان و کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان به‌ سر می‌‌برند، از کند بودن این روند و بی‌سرنوشتی در این کشورها شکایت دارند.

در اگست ۲۰۲۱، هزاران شهروند افغانستان به‌ شمول خبرنگاران، هنرمندان، نظامیان پیشین و‌ فعالان حقوق بشر به هدف رسیدن به دیگر کشورها افغانستان ترک کردند. این نهاد مدافع خبرنگاران، در حالی از کند بودن روند پذیرش خبرنگاران در آلمان شکایت می‌‌کند که اخیراً پاکستان روند اخراج مهاجران فاقد اسناد را شدت بخشیده و تاکنون صدها هزار شهروند افغانستان را اخراج کرده‌‌است.

این در حالیست که با سقوط نظام پیشین و رویکار آمدن حکومت سرپرست در افغانستان، شماری زیادی از رسانه‌ها بر اثر مشکلات اقتصادی متوقف و شماری زیادی از خبرنگاران مجبور به ترک کشور و مهاجرت به دیگر کشورها شدند. با این حال، نهادهای حامی خبرنگاران همواره از حکومت سرپرست خواسته‌اند که حقوق خبرنگاران را رعایت کند که مقام‌های حکومت سرپرست نیز در واکنش گفته‌اند که به رعایت حقوق خبرنگاران و آزادی بیان در چهارچوب شریعت اسلامی پابند اند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv