وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌ گوید که با توجه به گستردگی معضل مواد مخدر، راهبردهای کنونی مبارزه با این پدیده در سطح منطقه و جهان، مطابق شرایط کنونی نیست و باید بازنگری شود. بیست ‌و ششم جون روز همبستگی جهانی مبارزه با مواد مخدر است که در سراسر جهان از این روز تجلیل می […]

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌ گوید که با توجه به گستردگی معضل مواد مخدر، راهبردهای کنونی مبارزه با این پدیده در سطح منطقه و جهان، مطابق شرایط کنونی نیست و باید بازنگری شود. بیست ‌و ششم جون روز همبستگی جهانی مبارزه با مواد مخدر است که در سراسر جهان از این روز تجلیل می ‌شود. وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در اعلامیه به مناسبت این روز اعلامیه‌ ای صادر کرده است که بیانگر نارضایتی افغانستان از روند مبارزه داخلی و جهانی علیه مواد مخدر است.

در اعلامیه وزارت مبارزه علیه مواد مخدر آمده است که برعلاوه تروریزم، مواد مخدر تهدیدی جدی در برابر افغانستان است. به باور این وزارت، کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، با جنگ، تروریزم و ناامنی رابطه تنگاتنگ دارد و مواد مخدر یکی از منابع تمویل گروه های تروریستی محسوب می ‌شود.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می ‌گوید، با توجه به ابعاد ملی، منطقه‌ ای و جهانی معضل مواد مخدر، مبارزه با این پدیده، در کنار راهکار عملی ملی، به راهکارهای عملی و جامع منطقه‌ ای و جهانی نیز نیاز دارد.

در بخشی از اعلامیه وزارت مبارزه علیه مواد مخدر آمده است: متأسفانه، احساس می‌ شود که راهبردهای فعلی مبارزه با مواد مخدر در سطح منطقه‌ ای و بین ‌المللی با گستردگی معضل مواد مخدر مطابقت نداشته و ایجاب تجدید نظر در این راهبردها را می ‌نماید.

یک سروی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر نشان می ‌دهد که امسال در بیست و سه ولایت کوکنار کشت شده است؛ در حالی که سال گذشته در بیست و یک ولایت کوکنار کشت شده بود.

با توجه به شدت ناامنی ‌ها، این وزارت نگران است که آمار کشت کوکنار که سال گذشته دوصد و یک هزار هکتار و تولید تریاک در حدود چهارهزار و هشت صد تُن بود، امسال افزایش یابد.

بر اساس ارقام رسمی، افغانستان در حال حاضر شصت و پنج درصد تمام تریاک جهان را تولید می ‌کند و سه اعشاریه پنج میلیون تن به مواد مخدر معتاد استند.