حدود شش ماه از حاکمیت جدید در افغانستان می‌گذرد؛ اما تاکنون حکومت امارت اسلامی در کشور سرپرست است. حالا نماینده‌ی امریکا برای افغانستان می‌گوید که عبور از دولت سرپرست به وضع دایمی، نیاز به یک گفت‌وگوی ملی میان افغانستانی‌ها دارد که تاهنوز اتفاق نیافتاده است. در تازه‌ترین مورد، تام وست نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح […]

حدود شش ماه از حاکمیت جدید در افغانستان می‌گذرد؛ اما تاکنون حکومت امارت اسلامی در کشور سرپرست است.

حالا نماینده‌ی امریکا برای افغانستان می‌گوید که عبور از دولت سرپرست به وضع دایمی، نیاز به یک گفت‌وگوی ملی میان افغانستانی‌ها دارد که تاهنوز اتفاق نیافتاده است.

در تازه‌ترین مورد، تام وست نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در حاشیه‌ی نشست امنیتی مونیخ گفته است که اکثر مطلق پست‌های دولتی در افغانستان در اختیار یک گروه قومی است. آقای وست تاکید کرده که حکومت باید بازتاب دهنده‌ جامعه‌ی افغانستان باشد، او با انتقاد از امارت اسلامی گفته است که حتا یک زن هم در سطح رهبری طالبان دیده نمی‌شود. اما امارت اسلامی بارها گفته است که حکومت جدید در افغانستان فراگیر است و همه اقوام را در خود دارد. از سویی‌هم، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان هم‌چنان گفته است که ادامه دیپلوماسی با طالبان به نفع همه است. تام وست تاکید کرده که شش ماه از به قدرت رسیدن طالبان می‌گذرد و حالا دیده شود که دیپلوماسی چه دست‌اوردی داشته است.به گفته‌ی وست دیپلوماسی در زمینه آموزش در افغانستان، خوشبینی‌های محتاطانه‌ای را بوجود آورده است اما در بخش حکومتِ با قاعده وسیع، هنوز نتیجه‌ای نداده است. پس از فرار محمد اشرف غنی از افغانستان و مسلط شدن دوباره‌ی امارت اسلامی بر کشور، انتقادهای داخلی و بیرونی این بوده که حکومت جدید در افغانستان باید فراگیر باشد و تمام گروه‌های سیاسی را در خود داشته باشد اما امارت اسلامی این خواست‌ها را بهانه جویی سیاسی عنوان می‌کند.