در ادامه نگرانی‌ها از تأمین نشدن حق‌آبه ایران از رود هیرمند، علی اکبر محرابیان وزیر انرژی ایران گفته که اگر حکومت کنونی افغانستان به تعهدات خود درباره تخصیص حق‌آبه ایران عمل نکند، این کشور از ابزارهای قانونی و حقوقی استفاده خواهد کرد. به گزارش رسانه‌های ایرانی آقای محرابیان همچنین گفته که پی‌گیری حق‌آبه ایران از […]

در ادامه نگرانی‌ها از تأمین نشدن حق‌آبه ایران از رود هیرمند، علی اکبر محرابیان وزیر انرژی ایران گفته که اگر حکومت کنونی افغانستان به تعهدات خود درباره تخصیص حق‌آبه ایران عمل نکند، این کشور از ابزارهای قانونی و حقوقی استفاده خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های ایرانی آقای محرابیان همچنین گفته که پی‌گیری حق‌آبه ایران از دریای هلمند، هنوز از اولویت‌های این وزارت است. او تصریح کرده که مقام‌های حکومت سرپرست بهانه‌تراشی‌هایی می‌کنند که خشک‌سالی وجود دارد؛ اما ابراز امیدواری کرده که با ادامه بارش‌ها، نسبت به تخصیص حق‌آبه ایران اقدام کنند. حکومت سرپرست بارها گفته که به پرداخت حق‌آبه ایران از دریای هلمند متعهد است.

درهمین حال، شماری از آگاهان مسایل سیاسی خواستار حل مسأله تنش‌های آبی میان افغانستان و ایران از طریق مذاکره و گفت‌وگو شدند.

این در حالی‌است که افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ قرارداد حق‌آبه دریای هلمند را امضا کردند که بر اساس آن ایران حق دارد سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب از دریا دریافت کند. ایران اخیراً بارها گفته که این حق‌آبه به این کشور داده نمی‌شود، اما مقام‌های حکومت سرپرست گفته‌اند که سطح آب دریای هلمند به‌دلیل خشک‌سالی کاهش یافته و افغانستان از آن استفاده‌ی کافی نمی‌کند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv